Is vermoeidheid bij ouderen tegen de avond normaal?
Beste mensen,
Zelf ben ik 69 en sinds de laatste 2 jaar ben ik geregeld (soms een week, soms wat langer) tegen een uur of 18.00 eigenlijk al moe en slaperig, maar vind het nog te vroeg om naar bed te gaan. Ik slaap verder goed ongeveer 6 uur totaal met twee keer toiletbezoek in de nacht. Overdag 40 minuten yoga en 6 km wandelen en boodschappen doen op de fiets en dan koken en afwassen en huis opgeruimd schoon en netjes houden. Voor die 2 jaar deed ik meer, maar nu vind ik dat niet meer fijn zoveel doen. Ben het ritme ook wat kwijt van 2 jaar geleden en nu lijkt de dag te kort, omdat alles langzamer gaat. Voor die tijd was ik pas rond half 11 moe en ging dan naar bed. Nu red ik half 11 niet meer en ga vaak eerder rond half 10 tien uur. Is dit allemaal wel normaal dat je zo vroeg in de avond al moe bent?
https://www.vzinfo.nl/levensverwachting/leeftijd-en-geslacht
Gemiddelde nederlander wordt geen 80 laat staan 90
Mag ik ervan uitgaan dat je zelf al op je voeding hebt gelet? Die kan van wezenlijk belang zijn bij dit soort klachten.
Pas daarbij wel op voor al die adviezen om dan maar van allerlei supplementen te gaan gebruiken. Sommige adviezen zijn goedbedoeld, daar niet van, maar ze zijn vaak ongemerkt gebaseerd op de commerciële reclames van supplementenfabrikanten. Als je ergens tekort aan hebt is een supplement heel verstandig. Maar het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan juist schadelijk zijn voor de gezondheid - ook als het om zogenaamd "onschuldige" vitaminen of mineralen gaat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.