Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is artrose volledig genetisch bepaald, of hebben tekort aan voedingsmiddelen of vochtinname inbreng?

In mijn omgeving is een wat ouder persoon (ca. 60 jaar oud) gediagnostiseerd met artose. Hij had vaak last van kwaaltjes, maar vooral zijn polsen had hij veel last van met fysieke baan. Hij vertelde me ooit wat hij dronk op een dag: slechts 2 bakjes koffie en een glas water op een werkdag! Ik raadde hem toen aan veel meer water te drinken. Even hierna kreeg die diagnose en ik heb zelf (tijdens sporten) ook weleens zulke kwaaltjes. Ik eet wel relatief gezond en drink expres veel vocht.

Heeft dit invloed?

1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De oorzaken van artrose zijn nog grotendeels onbekend. Wel is bekend dat het gaat om een samenspel van factoren:

Erfelijke aanleg: bij artrose kan erfelijke aanleg een rol spelen. Dan treedt het op jongere leeftijd op en in meer gewrichten.
Vroeger opgelopen blessure op beschadiging in of rond een gewricht. Hierdoor is het gewricht minder stabiel en gevoeliger.
Overgewicht: door overgewicht worden de gewrichten extra belast en kunnen daardoor beschadigd raken.
Langdurige zware belasting van de gewrichten.
Zwaar lichamelijk werk.
Te veel en te intensief sporten.
Hoe ziet een gezond voedingspatroon bij artrose eruit?
Het voedingspatroon zou drie doelen moeten bereiken:

vermindering van overgewicht (obesitas), wat de gewrichten belast
vermijden van ongezonde ingrediënten
inname van waardevolle ingrediënten
Goed drinken bij gewrichtsslijtage
's Morgens ontgift ons lichaam. De inname van veel water of thee heeft hierbij een ondersteunend effect. De aanbevolen vochtinname voor een volwassene bedraagt ongeveer 2 liter per dag, hoewel het op warme dagen of tijdens het sporten aanzienlijk meer kan zijn. Het drinken kan onafhankelijk van de maaltijden plaatsvinden, omdat vloeistof de spijsverteringssappen verdunt en zo een optimale spijsvertering bevordert. Belangrijk zijn drankjes met het liefst weinig zuur (lage zuurgraad).
(Lees meer...)
fremar
2 jaar geleden
Het heeft te maken met ontstekingsprocessen. Met de juiste voeding, voedingssupplementen en natuurlijke middelen kan je de kans op artrose wel verminderen en het proces vertragen.
Wat erfelijkheid betreft. Je hebt als familie vaak bepaalde overeenkomsten, zoals een bepaald voedingspatroon. Bijvoorbeeld veel vlees eten, bepaalde voedingsmiddelen eten enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding