Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijg je wit haar nadat je kaal bent gaan?

Ik ben laatst voor een weddenschap glad kaal gegaan. Maar sinds dien zit er een dkkke witte pluk in mijn haar. Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat ik kaal ging en ik weet nog steeds niet wat die witte plek is.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat je een beginnende vorm van Vitiligo hebt die na je kaal gaan prominenter is geworden.
Hoewel de witte vlekken heel karakteristiek zijn voor vitiligo zijn er ook nog andere huidziekten die voor veranderingen in de pigmentatie zorgen.

Vitiligo kenmerkt zich door het ontstaan van witte plekken. In veel gevallen zijn deze het beste te zien onder black light, door dermatologen een Wood’s lamp genoemd. Toch is het niet altijd even eenvoudig om een diagnose te stellen.
In de eerste plaats kunnen vitiligoplekken soms niet wit, maar lichtbruin, oftewel gehypopigmenteerd zijn. We zien dit soms bij mensen met een heel donkere huidkleur, maar ook wel bij patiënten met een beginnende, zich uitbreidende vitiligo. Plekken zijn dan deels wit en deels gehypopigmenteerd. De kenmerkende verdeling van de vlekken over het lichaam is dan behulpzaam.
Soms is er sprake van andere huidziekten die met hypo- of depigmentatie gepaard gaan.

Voor meer info: zie bron.
Toegevoegd op 15 juni 2022 07:23: bron
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing