Waarom krijg je wit haar nadat je kaal bent gaan?
Ik ben laatst voor een weddenschap glad kaal gegaan. Maar sinds dien zit er een dkkke witte pluk in mijn haar. Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat ik kaal ging en ik weet nog steeds niet wat die witte plek is.
Het kan... ik het het in mijn omgeving van nabij meer zien gebeuren dat haar totaal veranderd terug komt na het kaal worden. (zij het na een chemo-behandeling, wat natuurlijk niet 1-op-1 te vergelijken is met dit geval.) Toch heb ik er vaker van gehoord. Het kaal scheren van het hoofd is dan de trigger. Maar dat heb ik niet uit de eerste hand. Maar de kans is inderdaad best groot dat het gewoon toeval is dat het na het scheren plots opvalt dat een witte lok ontstaat, of groter is geworden.
Heb nog meer zitten zoeken en wellicht is er toch meer te zeggen voor wat de vrager denkt, dan ik in eerste instantie dacht. Zit nu met de volgende gedachtestroom: Vrager had al een bepaalde ziekte, haarscheren triggert een ontstekingsreactie die met die ziekte samenhangt, ontstekingsreactie van die ziekte zorgt voor witte vlek. (Zo kan scheren van haar een enorme reactie opwekken bij bijvoorbeeld psoriasis.)
Wat ik her en der zo lees.... wat jij schrijft klinkt niet onmogelijk. Maar of dàt het is, of toeval... ? Daar zal een arts, die de patiënt ziet, wellicht uitsluitsel over kunnen geven. Ik vermoed overigens dat het de vragensteller ook niet helemaal gaat over de vraag of het scheren een oorzaak is, maar meer de vraag waar hij last van heeft en of er wat aan te doen is ?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.