Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent "zeer discreet verhoogde botombouw"?

Na 2 jaar een nieuwe botscan gehad, waarin staat zeer verhoogde botombouw anterolateraal rechts intervertebraal aan osteofyt. Wat betekent dit? In nederland kreeg ik diagnose HLA-B27 gen positief en Bechterew. Huer in België zeggen ze dat mijn SI gewricht eerst moet verbenen.
Daarnaast nog matige hypercaptatie C5-6-7, L4-5.
Beperkte activiteit D8-9
Ik heb al verschillende infiltraties gehad ivm facetartrose. Ook zenuwen doorgebrand. Maar wat moet ik hier van denken. Over een week pas terug naar de pijnkliniek. Of is er dan toch meer aan de hand en moet ik terug naar de reumatholoog?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
12.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een verhoogde botombouw houdt in dat op plaatsen waar het skelet meer belast wordt, er meer en vlugger nieuw bot gevormd dan op plaatsen waar het skelet minder belast wordt. Ook op plaatsen waar het bot recent beschadigd werd, bv. door breuken of ontstekingen, en het skelet de beschadigde plaats probeert te herstellen, zal er versneld nieuw bot worden aangemaakt.

Discreet in geneeskundige termen betekent blijvend en niet actief, afzonderlijk of gering.
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding