Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Al 7 weken zit er iets in mijn luchtwegen. Is het normaal dat een luchtweginfectie zo lang duurt?

Heb al ruim 7 weken het gevoel dat er slijm in mijn longen zit. Voelt als een rateltje met ademhalen en ik hoest af en aan. Vooral als ik ga liggen moet ik veel hoesten. Blijf het slijm voelen maar probeer mn hoest dan in te houden. Huisarts wil niks doen. Voel me verder goed.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk heb je geen luchtweginfectie.
Deze klachten kunnen wel degelijk komen door allergieën.

Zelf heb ik mijn hele leven ook al klachten. Mijn dochter kan er ook wat van (erfelijk).
Mijn zus heeft het ook al haar hele leven (haar dochter ook en de zoon niet).
Je merkt duidelijk verschil tussen de mensen met en zonder allergie in onze familie.....

Naar jou.
Wat jij nu omschrijft, is heel herkenbaar voor mij.
Zodra ik ga liggen, hoor ik het reutelen tijdens het ademen. Als ik ‘s morgens opsta, moet ik de slijm echt los hoesten. In de loop van de dag gaat het dan weer veel beter.
Vorig jaar klonk ik ook nog nasaal en had ik het benauwd. De huisarts wilde toen antibiotica geven, want hij dacht ook aan een infectie. Was het dus niet!

Het beste kun je antihistamine kopen of een recept vragen bij de huisarts.
Als ik veel last heb, slik ik dat. Het reutelen is dan binnen een dag veel minder.
Ja, deze klachten kunnen weken, maanden aanhouden.
Het vervelende is, dat je vaak ook teveel histamine aanmaakt bij alle andere stoffen die een reactie kunnen uitlokken. En vaak verschuiven de stoffen waar je op reageert om de paar jaar.
Zo kun je een aantal jaar enorm reageren op bijvoorbeeld de berk, jaren geen last hebben en dan weer reageren op huisstofmijt.

De reacties kunnen ook nog jarenlang veranderen.
Dan merk je dus een paar jaar niks, dan ben je veel verkouden, dan heb je opeens jeukende ogen en dan hoest je enorm.

Kortom, ik denk echt eerder aan allergieën dan een infectie.
Probeer eens antihistamine.

Succes (en de huisarts mag best eens even naar jou luisteren, longen onderzoeken met de stethoscoop). Hij kan antihistamine op recept geven en eventueel een neusspray met corticosteroïden (Nasonex).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing