Mijn dementerende buurvrouw van 84 kan niet meer uit haar fauteuil komen. Weet iemand een oplossing?
Vanmiddag heb ik haar moeten helpen met uit de fauteuil komen. Ik heb daarna een paar kussens op haar stoel gelegd om opstaan te vergemakkelijken maar dat hielp ook niet. Ze zegt dat ze geen geld heeft voor bijv. een sta-op-stoel. Ik help haar bijna dagelijks met wat dingetjes maar ik ben natuurlijk niet altijd in staat elke keer als zij op moet staan naar haar toe te gaan. Ze heeft wel thuiszorg maar die komt maar 2x per dag. Ik heb op internet gezien dat er kussens te koop zijn om je zitting te verhogen maar die moeten onder de losse kussens van de stoel worden geschoven en haar fauteuil heeft geen los zitkussen. En bovendien ben ik bang dat dat ook niet helpt omdat het vanmiddag met die kussens ook niet hielp. Dus als iemand een oplossing heeft graag. (Ze zou eigenlijk niet meer thuis kunnen wonen maar weigert naar een verpleeghuis te gaan). Alvast bedankt.
Deze zijn erg prijzig. Maar soms zijn de kosten voor de zorgverzekeraar als het hulpmiddel via de huisarts wordt aangevraagd. Het wordt dan geen koop maar huur.
https://www.winkelmetzorg.nl/a-41239700/sta-op-kussens/upeasy-standaard-sta-op-hulp-voor-het-gemakkelijker-opstaan-pr30357/
Ik neem mijn petje voor je af. Ik verbaas me steeds meer, dat in een steenrijk en beschaafd land als Nederland de thuiszorg zo beperkt is. Praten kunnen ze hier; doen is erg moeilijk. Mensen zoals jij zijn dan onbetaalbaar.
Tijdens dit gesprek kunnen alle mogelijkheden voor hulp en zorg besproken worden. Mocht hier ook uitkomen dat mevrouw eigenlijk alleen nog maar naar een verpleeghuis kan. Dan is er weer een onafhankelijk persoon die dit aangeeft. Mogelijk zet dat de juiste druk. Maar ook is een sociaal werker bekend met de wmo e.d. zodat er mogelijk via een vergoeding van de gemeente hulpmiddelen te regelen zijn. Bijvoorbeeld een stoel, maar ook een alarmbel.
Haar benen werken verder nog goed, ze kan met de rollator nog heel behoorlijk lopen maar ze wordt nu angstig om te vallen wat ik wel begrijp maar ik moet ook aan mijn eigen gezondheid denken. Die is ook niet al te best. Maar in elk geval bedankt voor de tip, wie weet helpt die bij haar ook.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.