Wat moet ik doen bij een snelle hartslag bij geringe inspanning?
Dag, ik ben een jongen van 23 jaar en rook al een tijdje.
Nu probeer ik de laatste tijd wat conditie op te bouwen en ben ik bezig met het stoppen met roken, onder begeleiding van de huisarts. De angst van hartgerelateerde ziektes is aardig hoog, ik heb snel een verhoogde hartslag. Het is voor mij niet raar als ik stil zit een hartslag van 80-90 te hebben. Als ik naar beneden loop om drinken te pakken of wat te eten heb ik al snel een hartslag van 120-130.
Als ik op de loopband sta hou ik 6 k/m goed vol, mijn hartslag is dan rond de 150-160, adem nog door mijn neus en zou nog kunnen praten. Maar zodra ik de snelheid verhoog naar 8km/h gaat de hartslag naar 180-190 en kan ik ook niks meer naar buiten krijgen, ik vind dit al een heel snel verschil?
Nu is de vraag, zijn dit allemaal normale dingen? Ik heb altijd het gevoel dat mijn conditie ver onder par is, en natuurlijk realiseer ik me dat mijn roken daar niet bij helpt, maar ik ben nog jong en ben nu al een tijdje met dit opbouwen, ook ben ik aanzienlijk aan het minderen met roken.
Ik zie weinig info over beginnend sporters en life changers die ook beginnen met een 0 conditie, maar ik merk gewoon erg andere ervaringen bij leeftijdsgenoten die ook roken en ook af en toe toch sporten.
Ook heb ik snel klachten als vermoeidheid (Ik hou een uur lang sporten niet snel vol) en koude handen.
Dankuwel als u mij wat informatie kunt geven over dit onderwerp!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.