Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben 20 kilo aangekomen in 3 maanden door een implanon, hoe krijg ik het er weer vanaf?

Ik heb een paar maanden geleden een implanon genomen en ben daardoor 20 kilo aangekomen in 3 maanden. Nu is de implanon weer verwijderd maar ik heb geen idee hoe mijn gewicht er weer af kan krijgen. Ik ben nu ook overgewicht en zou minimaal 15 kilo weg willen hebben.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Van de Implanon zelf kom je niet aan. Ja je kunt wat vocht vast houden, ook rond de enkels etc. Maar je krijgt geen extra vet of echt gewicht erbij puur door de Implanon. Wel kan je eetlust enorm toenemen waardoor je meer gaat eten en snoepen. Daar kom j dan van aan, niet door de Implanon zelf.
Net als met antidepressiva, door de pillen zelf kom je niet aan maar door toenemende eetlust eet je zelf meer.

Ga naar een diëtist voor goed voedingsadvies. Pas je eetpatroon en lichamelijke activiteiten aan en je zul gaan afvallen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het staat als éérste vermeld bij de bijwerkingen van Implanon en gebeurt zeer vaak, bij meer dan 10% van de gebruiksters: gewichtstoename. Er zijn op fora ook meerdere verhalen te lezen van vrouwen die enorm aankwamen door dit anticonceptiemiddel. De oorzaak ervan is dat het middel niet alleen zelf een hormoon afgeeft (etonogestrel, wat je lichaam het idee geeft dat de eisprong net is geweest) maar ook invloed heeft op andere hormonen in je lichaam, waardoor je bijvoorbeeld een grotere eetlust krijgt.
De ervaringen zijn verder trouwens dat de overtollige kilo's er weer afvliegen nadat het staafje is verwijderd, zelfs als het eetpatroon ongewijzigd blijft. Dus dat geeft hoop voor jou dat het niet zo heel moeilijk zal zijn of weer af te vallen. Om het te ondersteunen zou je een paar maanden gezonder kunnen gaan eten en meer gaan bewegen dan je normaal doet. Naar alle waarschijnlijkheid ben jij over een half jaar weer op je normale gewicht!
. . .
of weer af = om weer af te vallen
Toegevoegd op 31 mei 2019 11:38: tekst
Amadea
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing