Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn deze mini (uitbreidende) blaasjes?

Ik heb nu al een aantal maanden last van dit op mijn vinger. Al een paar zalfjes zijn gebruikt. Sommige zalfjes zorgden ervoor dat alles weg leek te zijn, maar niets zorgt ervoor dat het weg blijft. Het blijft terugkeren.
Het verspreidt zich niet door aanraking. Heel langzaam komen er soms nieuwe stukjes bij naast waar de huid 'geinfecteerd' is. Hier vormen dan kleine blaasjes en vervolgens wordt dat stuk huid heel droog.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Dit lijkt wel op eczeem. Daarvan bestaan verschillende vormen, en de oorzaak is meestal onbekend. Eczeem is vrij onschuldig, maar zorgt wel voor lelijke littekens.

Kijk voor meer informatie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Eczeem.
5 jaar geleden
Het lijkt sterk op dyshidrotisch eczeem.
Waarom?
Het begint met kleine blaasjes, die vaak wel diep in de huid liggen. Aan de oppervlakte lijken ze dan klein.
De huid die achterblijft, is heel droog en schilferig. Er kunnen zelfs kleine scheurtjes/kloofjes in de huid ontstaan.
Verder geef je aan dat het komt en gaat, wat ook heel typerend is voor deze soort eczeem.
En, meestal komt het voor op de handen.

Je geeft aan al allerlei zalfjes te hebben geprobeerd.
Het beste kun je naar de huisarts gaan en een crème vragen met antibiotica of cortisonen.
Cortisonen helpen altijd. Aangezien het op een klein plekje gesmeerd wordt, niet druk om maken.

Probeer verder je handen niet veel te 'irriteren'.
Gebruik zeep, crème met weinig toegevoegde middelen.
Gebruik handschoenen tijdens afwassen, soppen......

Succes!

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/129124-schilfers-en-vochtblaasjes-op-de-huid-dyshidrotisch-eczeem.html
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat is IS, kan alleen de huisarts je vertellen.

Ik kan je wel vertellen wat het zou kunnen zijn. Ik had namelijk zelf vergelijkbare problemen, inmiddels vele jaren geleden. Steevast eind maart, april, begin mei. Elk jaar wat erger dan het vorige jaar.

Ik ben naar de huisarts gegaan. Die zei dat het een eczeem zou kunnen zijn, of schimmel, of een combinatie van beide. Een test uitvoeren was mogelijk maar dat zou duur zijn en die test zou geen volledige zekerheid geven. Daarom spraken we af dat we het zouden proberen.

De eerste gok was eczeem. Ik kreeg daar iets voor - maar dat hielp niet.

De tweede gok was een schimmelinfecie. Ook daar kreeg ik iets voor - maar ook dat hielp niet.

Uiteindelijk bleek het een combinatie van eczeem en schimmel te zijn. De eczeem beschadigde de huid, waardoor de schimmel kon toeslaan. De schimmel zorgde voor irritatie, waardoor eczeem ontstond. Zo hielden ze elkaar in stand.

Een derde middel hielp hiertegen. Nadat ik dit middel had gebruikt was het probleem weg. Het daaropvolgende jaar was het probleem nog maar heel lichtjes aanwezig. Ik heb toen hetzelfde middel opnieuw gebruikt, en vanaf toen was het probleem definitief weg. Dit is nu zo'n 25 jaar geleden. Het is nooit meer teruggekomen.
...

Ga dus naar je huisarts om te laten beoordelen wat er bij jou aan de hand is. Op die manier kun je, in overleg met je huisarts, het probleem gericht aanpakken.
Toegevoegd op 16 april 2019 15:38: tekst
Cryofiel
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing