Is het normaal dat je na een operatie aan de blindedarm niet kan poepen en uiteindelijk gaat kotsen?
Ik ben afgelopen dinsdag met spoed opgenomen in het ziekenhuis met een acute blindedarmontsteking. Na de operatie mocht ik woensdag alweer naar huis.
Nu heb ik sinds dinsdag ochtend niet meer gepoept. Plassen lukt prima. Inmiddels het gevoel dat ik propvol zit met voedsel, alsof ik me te buiten gegaan ben tijdens het kerstdiner. Ik blijf ook maar steeds boeren laten, erg pijnlijk ook.
Ik heb sinds de operatie dinsdag 16.00 gegeten: 3 boterhammen met kaas, een gekookt ei, schaaltje yoghurt, kipschnitzel, broccoli, een appel en een beker kippenbouillon. Verder water gedronken, thee en aanmaak limonade.
Zojuist ineens zonder misselijkheid vooraf flink gekotst, duidelijk de appel en de groene kruiden van die kippenbouillon. Het volgevreten gevoel is in ieder geval weg...maar poepen lukt nog steeds niet.
Is dat normaal? Gebeurd dat vaker na een dergelijke operatie? Ik mankeer eigenlijk nooit iets en poepen gaat bij mij altijd met het grootste gemak.
P.S. manlief is nu op advies van het ziekenhuis medicijnen gaan halen tegen obstipatie.
Oh ja, voorafgaand aan de operatie, ben ik ruim 27 uur nuchter geweest. Ik had zelf namelijk al op maandagavond het vermoeden dat ik blindedarmontsteking had, en verwachtte een operatie.
Aanhoudende misselijkheid en/of overgeven
Diarreeklachten of juist obstipatie
https://www.ziekenhuis.nl/behandelingen/b/blindedarmoperatie/complicaties-en-bijwerkingen-bij-een-blindedarmoperatie/item27152
Na een 'gewone' appendectomie is gewone voeding meestal na een dag of vijf pas weer straffeloos mogelijk, algeheel herstel kan twee weekjes duren, afhankelijk van de conditie.
De volgende dag al naar huis? Nog even en je wordt in sommige Nederlandse ziekenhuizen al tijdens de operatie naar huis gestuurd.
Beterschap HeerV
Na een operatie aan het maag-, darmkanaal kan je lichaam behoorlijk van slag zijn.
Waarschijnlijk ben je acuut geopereerd, omdat je een ontsteking had. Daardoor hebben ze jouw lichaam niet kunnen voorbereiden op de operatie. Jouw darmen zaten dus al vol met ontlasting. Tijdens de narcose worden de darmen als het ware stil gelegd. Waarschijnlijk hebben ze met een stethoscoop op jouw buik geluisterd of de darmwerking weer begon. Indien ze 'geborrel' horen, kun je gaan. In de darmen zit dan oude ontlasting die inmiddels hard is geworden door opereren, medicatie en niet gegaan zijn: obstipatie! Kijk even of je zakjes hebt gekregen om de ontlasting dun te maken en een klysma om de prop bij de uitgang te verweken. Hierna hebben je darmen weer even de tijd nodig om de oude te worden (kan een paar weken duren). Succes!
Ook de Maag- Lever- en Darmstichting adviseert contact op te nemen met de arts indien je aanhoudend misselijk bent of moet overgeven of last hebt van verstopping, diarree of opgezette buik.
Je hebt al medicijnen gekregen, maar houdt het in de gaten.
Als je merkt dat het dan nog niet lukt, omdat er een prop voor zit, even voor een klysma vragen. Kan ook bij de huisarts. Zelfs Kruidvat etc. Verkoopt zetpillen die de prop zacht maken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.