Wat is een goede zalf om pleister allergie en ontstekingen te voorkomen/ verminderen?
Sinds februari 2017 heb ik een PEJ sonde gekregen, dit houdt in dat er via een gat in mijn buik een slang direct naar mijn jejunum loopt. Om deze sonde vast te zetten maak ik gebruik fixatiepleisters. Nu krijg ik sinds een tijdje echter rode, jeukende en pijnlijke plekken van deze pleisters. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest en heb nu andere pleisters gekregen waarvan ik geen allergische reacties meer krijg. Het probleem is nu alleen dat deze niet zo geweldig plakken.
Om het even duidelijk te maken:
- Ik begon met leukeplast (stevige bruine pleister, plakt geweldig).
- Daarna kreeg ik leukesilk (witte pleister, plakt ook wel goed)
- En nu ben ik aangekomen bij leukepor (witte pleister, plakt slecht, maar tenminste geen irritatie).
Een bijkomend probleem van de sonde is verder dat er een verhoogde kans op ontsteking is. In deze 6 maanden is hij 2 keer ontstoken geraakt en dat doet zo'n pijn dat alleen morfine de pijn verminderd.
Mijn vraag luidt: wat kan ik hier tegen doen? Ik gebruik op dit moment Nestosyl wondgel, maar dit geeft niet het gewenste effect. Is er überhaupt iets op de markt wat ik zelf kan aanschaffen?
Toegevoegd na 4 minuten:
Nuanceren: nestosyl heeft wel effect, maar minder dan ik zou willen. Het houdt het jeuken ook niet tegen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.