Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de oorzaken voor een chronische blaasontsteking?

Ik maak voor school een medisch beschreven ziektebeeld over cystitis en ik heb informatie over een acute blaasontsteking en interstitiële blaasontsteking kunnen vinden, maar ik vind nergens iets over een chronische blaasontsteking. Zou iemand mij kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
Wonderlijk, wanneer ik " chronische blaasontsteking " zoek, krijg ik een aantal hits.
Bijv : Bij een chronische blaasontsteking zijn geen bacteriën aanwezig, maar is de blaas door een beschadiging van het slijmvlies constant ontstoken. De chronische vorm komt niet veel voor. Als je regelmatig klachten hebt, is er meestal sprake van terugkerende acute blaasontstekingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat in de volksmond een chronische blaasontsteking wordt genoemd is dus meestal een terugkerende acute blaasontsteking. Voor de zekerheid aan de vraagsteller: over welke gaat het?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna. Gelukkig kan ik ook google gebruiken en had ik deze hits ook gevonden. Maar aan deze had ik niks, omdat er weinig informatie in staat. Bij een mbz zijn er 12 onderwerpen zoals epidemiologie, oorzaak, complicaties, diagnose etc die beschreven moeten worden en dit lukte helaas niet met de hits op de eerste pagina van google. Ook is de zin die jij beschreef niet genoeg voor het mbz, er wordt op school meer uitleg verwacht. Dankjewel voor je hulp!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat urineweginfecties meestal worden behandeld met antibiotica, zal het bij langdurige klachten gaan om óf een heel hardnekkige urineweginfectie die resistent is voor veelgebruikte antibiotica (waarbij je strikt genomen spreekt van een chronische infectie wanneer die langer dan zes weken aanhoudt) óf van steeds terugkerende infecties. Het eerst komt weinig voor (zelfs wanneer er tweemaal 'blind' antibiotica wordt ingezet en er daarna eerst een kweek wordt afgewacht zou er binnen die termijn van zes weken een werkend antibioticum gevonden moeten zijn) tenzij de klachten erg mild zijn en er geen medische hulp wordt gezocht (maar in dat geval is het vaak self-limiting) en bij het tweede is er eigenlijk geen sprake van een chronische infectie, maar van een recidiverende infectie.

Als infecties elkaar zo snel opvolgen dat de patiënt het meer ervaart als één langer durende infectie omdat de klachten terugkomen zodra er gestopt wordt met antibiotica, is er vaak een uitlokkende oorzaak. Dat kan van alles zijn, zoals een aangeboren afwijking aan de urinewegen, residu, regelmatig seksueel contact met (veelal) een nieuwe sekspartner of kathetergebruik, waarbij een verblijfskatheter (CAD of SPC) meer risico geeft dan intermitterend katheteriseren.

Asymptomatische baceriurie is wél vaak chronisch en is bij het gebruik van een verblijfskatheter - maar bijvoorbeeld ook bij bedlegerige ouderen - zelfs eerder regel dan uitzondering. Maar dat is strikt genomen natuurlijk geen (chronische) blaasontsteking.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tenzij je het hebt over interstitiële cystitis, maar ik meen uit je vraag op te maken dat het daar juist níet over gaat omdat je daar al informatie over had gevonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding