Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen tegen zwaar urineverlies op jonge leeftijd?

Ik ben 19 jaar en heb waarschijnlijk meer verlies dan mijn oma van 80 wat zeer vervelend is. Ik moet constant dikke maandverbanden dragen met inlegkruisjes kom ik zeker niet toe. Het blijft lopen zelf heb ik net geplast het stopt niet. Zou er hier een oplossing voor kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Of er in jouw geval wat aan te doen is, is niet te zeggen zonder nadere diagnostiek door een uroloog/gynaecoloog. Ongewenst urineverlies treedt op als het afsluitmechanisme van de blaas niet meer goed werkt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De diagnose wordt gesteld naar aanleiding je klachtenpatroon en een lichamelijk onderzoek gecombineerd met een urodynamisch onderzoek (dit is een onderzoek waarbij de functie van de blaas en het sluitingsmechanisme onderzocht wordt).

In sommige gevallen kan een operatie uitkomst bieden. Door de operatie worden met name de klachten van urineverlies bij inspanning (stressincontinentie) verminderd. De medische term voor deze operatie is TVT-operatie of TOT-operatie. TVT staat voor Tensionfree Vaginal Tape en TOT staat voor Tensionfree Obturatorius Tape. Beide operaties zorgen ervoor dat het afsluitmechanisme van de blaas wordt verstevigd. Bij deze operatie wordt een stevig bandje van kunststof hechtmateriaal onder de plasbuis aangebracht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een beetje een open deur, maar dat hangt af van de oorzaak.

Eigenlijk geef je te weinig informatie om daar iets zinvols over te zeggen. Ga hoe dan ook naar je huisarts, als je daar nog niet geweest bent.

Zeker als je de klachten nog niet lang hebt (paar dagen tot weken) dan is de meest voorkomende oorzaak van urineverlies op jouw leeftijd een simpele urineweginfectie. Dit is eenvoudig te verhelpen met antibiotica. Andere klachten die je dan kunt hebben zijn onder meer buikpijn, pijn bij het plassen, steeds kleine beetjes plassen.

Is er geen sprake van een infectie, dan zal je huisarts op basis van je klachtenpatroon een inschatting maken van de meest waarschijnlijke oorzaak en aan de hand daarvan je voor verder onderzoek naar een uroloog of gynaecoloog sturen, medicatie voorschrijven, of je verwijzen voor bekkenbodemtherapie. Dat laatste is vooral zinvol als de oorzaak van je incontinentie ligt in slappe bekkenbodem of een slechte aansturing van die spieren.

Maar incontinentie kan vele oorzaken hebben: het kan zitten in de afsluiting (genoemd in een eerder antwoord) van de bekkenbodem, maar ook in de blaas zelf of de zenuwen die de blaas aansturen. Zo kun je ook urine verliezen als je blaas ongecontroleerd samentrekt of juist niet of slecht samentrekt zodat je 'overloop' krijgt. Heel globaal zou de behandeling voor urineverlies kunnen variëren van een simpele antibioticakuur of een paar sessies bekkenbodemfysiotherapie, medicatie of inspuitingen met botox om een overactieve blaasspier te kalmeren, een herniaoperatie om een beknelde rugzenuw te ontlasten, de aanleg van een TVT-bandje onder de urinebuis, leren katheteriseren bij een retentieblaas tot het plaatsen van een neurostimulator of een buikoperatie om een verzakking of ander inwendig probleem te verhelpen. Allemaal uiteraard afhankelijk van wat nu de reden is dat iemand urine verliest.

Voor jou maakt dat allemaal niet zoveel uit: ga naar je huisarts en neem alvast in een schoon potje wat ochtendurine mee. Je huisarts zal je verder helpen. En ziet het ernaar uit dat het probleem niet binnen korte tijd opgelost zal worden, vraag dan sowieso ook een recept voor incontinentiemateriaal, want maandverband is niet gemaakt voor urine (=veel dunner dan bloed) en geeft dus een minder goede bescherming.

Ik ben jarenlang hartstikke incontinent voor urine geweest vanaf dat ik maar een paar jaar ouder was dan jij nu. Geloof mij: er zijn véél mogelijkheden. Geef dus niet zomaar op. Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing