Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik een allergie?

Beste allemaal,

Ik heb enorm vaak last van buikpijn. Meestal links net onder mijn ribben, of onderbuikpijn, en soms lijkt het dat mijn hele buik zeer doet, (dikke darm?). Daarbij heb ik vaak last van mij ogen, uitslag op Mijn kin, voorhoofd, rug en hals + vaak houd ik vocht vast en lijk ik vaak 6 maanden zwanger en obstipatie afwisselend met lichte diarree is mij ook niet vreemd.

Thuis denken ze dat het een melk allergie oid is. Dus ik probeer melk te vermijden. Maar nu heb ik dus enkele dagen geen melk gehad en Mn buik bleef platter. Maar ik at gisteren 2 broodjes met pindkaas en ik kreeg drie uur na de lunch weer die buikpijn joh! Vanochtend was het pas weg. Tijdens t ontbijt had ik een halve eetlepel pindakaas door mijn havermout, en drie uur later heb ik weer last.

Zijn dit symptomen van iets?
Omdat ik dus al langer buikpijn heb, ben ik vaker bij mijn huisarts geweest, maar k word telkens weggestuurd met meer vezels eten en zakjes met poeder drinken. Maar het helpt niet. K ga niet al te graag naar de dokter meer!

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Dat valt hier niet te beoordelen of je een allergie hebt.
Maak een lijstje van wat je wanneer eet en wanneer je buikpijn hebt. Misschien is er dan een logica te ontdekken. Nu uit wat je schrijft zou ik denken dat het aan de pinda's van de pindakaas ligt

Toegevoegd na 48 seconden:
Maar je noemt alleen die dingen maar, misschien heb je intussen onbewust ook iets anders gegeten. Een appel of een koekje
8 jaar geleden
Altijd verstandig om een bezoek aan de huisarts te doen met dit soort klachten, maar dat heb je al gedaan en daar schoot je weinig mee op.

Dit zijn inderdaad symptomen van een allergie.
Je bent goed bezig met uitzoeken waardoor het komt.
Hier zijn ook allergie testen voor.

Wat jij doet is een eliminatie / provocatie test:
Je elimineert (stopt met eten) dat waar het door zou kunnen komen.
Als de klachten weg blijven of minder worden, provoceer je door het toch nog een keer te nemen.
Als je klachten dan weer terugkomen weet je bijna zeker dat het daar door kwam.

Pinda's en dus pindakaas is een bekende waar best veel mensen allergisch voor zijn.
Voor melk zijn niet zo veel mensen echt allergisch (kan wel), meer zijn intolerant, dan krijg je voornamelijk gasvorming (o.a. een dikke buik) maar geen uitslag.

Het kan ook dat je meerdere dingen hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De buikpijn en uitslag hoeven niet met elkaar in verband te staan.
Wat ik zo hoor over je buikpijn en je stoelgang, zou het wel eens om aanvallen van "diverticulitis' kunnen gaan, zeker als de pijn ook naar de onderrug uitstraalt.
En als ik dan ook nog lees van havermout, zaad en zo, dan lijkt het me steeds waarschijnlijker. Diverticulitis komt voort uit diverticulose. Diverticulose is een of meer uitstulpingen in de dikke darm. Blijven daar bepaalde etensresten in zitten die niet met de rest meegaan, kan zo'n divertikel gaan ontsteken en spreken we van diverticulitis. Alleen de MDL arts kan dit vaststellen door met een camera in de dikke darm te kijken. Diverticulose is niet te verhelpen, alleen is het heel goed mogelijk om te voorkomen dat het diverticulitis wordt, door op je voeding te letten.
Bespreek het met de huisarts of u het volgende een weekje uit mag proberen; Geen rauwkost, bruine bonen, capucijners, erwtensoep, zaden, pindakaas met stukjes noot, en havermout eten. Ga zoveel mogelijk naar het toilet en drink minstens 2 liter per dag.
Mocht de pijn na een week helemaal verdwenen zijn, kan uw huisarts u vertellen wat u wel of niet teveel mag eten.
In ieder geval, beterschap.
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing