Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke spieren in mijn lichaam of mijn hart of andere organen zijn verbonden aan mijn ringvinger?

Af en toe heb ik er spontaan last van mijn ringvinger. Alsof er geen bloed doorheen komt. Het voelt dik maar het zit er niet dik uit. Het voelt opgezwollen en een beetje gevoelloos. Mijn ringvinger zet verder heel normaal uit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je ringvinger is verbonden met je lichaam via spieren, bloedvaten, lymfevaten (hoewel ik niet zeker weet of die tot in de vingers reiken), zenuwen, en gewrichten.

Verder zijn er natuurlijk de "indirecte" verbindingen: het bloed transporteert voedingsstoffen, inclusief zuurstof, van je lichaam naar je ringvinger, en het transporteert afvalstoffen, inclusief kooldioxide, van je ringvinger naar je lichaam. Zenuwen transporteren signalen van het ruggemerg en de hersenen naar je vinger, en terug.

Je ringvinger is NIET verbonden met je hart. Ja, via de bloedsomloop natuurlijk wel - maar verder niet.

Je ringvinger is ook NIET verbonden met welk orgaan dan ook. Natuurlijk kan een orgaanfalen invloed hebben op de rest van je lichaam, en dus ook op je ringvinger, maar dat is dan niet doordat er een koppeling tussen het falende orgaan en je ringvinger zou zijn, maar doordat het falende orgaan leidt tot een tekort aan bepaalde stoffen, of juist tot een teveel aan bepaalde stoffen; dat tekort of dat teveel heeft dan weer invloed op andere plekken, bijvoorbeeld op je ringvinger.

Wat jij beschrijft kan vele oorzaken hebben. Het kan een eenvoudige vochtophoping zijn. Of een afgeknelde zenuw; misschien door sieraden, of door een probleem in de schouder. Het kan zelfs psychisch zijn: bijvoorbeeld doordat je ooit een echt probleempje in je ringvinger had, en je je daarna zo op dat gevoel hebt gericht dat je het nu ook voelt als het er niet meer is.

Als je erachter wilt komen of er iets aan de hand is, en zo ja wat dan, zul je toch echt een bezoek moeten brengen aan de huisarts. Vertel je huisarts hoe vaak je dat rare gevoel hebt (een paar keer per dag, of eens per twee maanden, of ...), en hoe lang het dan aanhoudt. Vertel ook of het op bepaalde momenten vaker gebeurt dan op andere momenten. Je huisarts kan dan bijvoorbeeld een bloed- en/of zenuwonderzoek doen om te proberen de oorzaak te achterhalen, om daar vervolgens iets aan te kunnen doen.

Cryofiel
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing