welke spieren in mijn lichaam of mijn hart of andere organen zijn verbonden aan mijn ringvinger?
Af en toe heb ik er spontaan last van mijn ringvinger. Alsof er geen bloed doorheen komt. Het voelt dik maar het zit er niet dik uit. Het voelt opgezwollen en een beetje gevoelloos. Mijn ringvinger zet verder heel normaal uit.
http://www.medicsafe.nl/cat/custom/images/items/378.jpg Er lopen enkele spierverbindingen vanuit de handen naar de onderarmen, maar dan heb je het wel gehad. Als je last hebt van je vingers zou ik adviseren om even langs de huisarts te gaan. Zo duidelijk is de vraag overigens niet; hij bevat typefouten en toont vreemde aannames. Misschien kun je aangeven of je vanuit een bepaalde "alternatieve" medische wetenschap denkt of zo?
Dat is nu juist een beetje het probleem. De vraag is juist niet geheel duidelijk. Laat me dit uitleggen.
De spieren aan de vingers zijn verbonden met de spieren van je hand, die weer zijn verbonden met de spieren van je arm die weer verbonden zijn met de spieren van de romp, etc.
Dus in die zin zijn alle spieren aan elkaar verbonden, alleen niet rechtstreeks. Een andere verbinding zou zenuwtechnisch kunnen zijn. Zenuwen lopen rechtstreeks naar het ruggenmerg en de zenuwen (alhoewel dat ze geen invloed op elkaar zouden mogen hebben, kan het (door ziekte) wel zo zijn) zouden invloed op elkaar kunnen hebben. Is overigens onwaarschijnlijk. Bedoelde je dit wellicht? Vanuit de holistische (maar ook alternatieve) geneeswijzes (deze 2 zijn niet hetzelfde!) zijn er inderdaad verbindingen. Voetreflextherapie bijvoorbeeld maakt hiervan gebruik door drukpunten op de voetzolen te stimuleren om zo de organen te (laten) herstellen. Ik weet niet of je dit wellicht bedoelde. Dan hebben we ook nog dat het een doorbloedingsprobleem zou kunnen zijn. Dan kan ik namelijk voorstellen dat je naar het hart vraagt. Echter, zou je het dan (als het aan het hart lag) in alle extremen (handen, vingers, benen, tenen) moeten ervaren. Dus dat lijkt het ook niet te zijn. Maar misschien dat het wel dit was wat je bedoelde. Vandaar dat Erna55 meer info vroeg. Over het algemeen bedoelen de mensen het goed hier zodat ze antwoord kunnen geven op de daadwerkelijk vraag (wat niet altijd de vraag is die opgeschreven staat). Overigens, als je je echt zorgen maakt, ga even langs de huisarts. Die hebben er voor geleerd. Ze weten natuurlijk niet alles, maar kunnen wel heel veel vragen direct beantwoorden.
Dat hoeft dan niet overal hetzelfde te zijn. Alleen gaat haarvat-vernauwing gepaard met redelijk veel pijn. Doorbloeding kan worden doorgemeten.
Je hebt geljk dat spieren niet op spieren aanhechten, dat had ik idd beter moeten specificeren. @Ivana
Een doorbloedingsprobleem kan inderdaad ook lokaal aanwezig zijn, maar dan ligt het niet meer aan je hart. Als het probleem bij het hart ligt (bijv door te weinig kracht) voel je het niet in 1 vinger (op misschien het aller, allereerste begin na). Bij een lokaal doorbloedingsprobleem (bijv trombose, vochtophoping, etc) ligt het niet aan het hart, maar is er een andere oorzaak (die wellicht ook weer het hart beïnvloedt). Bottomline is wel dat we hier (denk ik) allemaal geen arts zijn. Maar ook dat we geen volledig inzicht in de vraagsteller hebben (de gebruikelijke disclaimer bij dit soort vragen). Bij twijfel altijd naar een professional gaan (zoals de huisarts).
Maar ook ik kan geen chocola maken van dit verhaal en ik denk dat ik dezelfde problemen ervaar als de rest. Er zijn overigens wel degelijk spieren die aanhechten op andere spieren. Denk bijvoorbeeld aan de buikspieren die onderling verbonden zijn met peesplaten. In de vingers komen die echter niet voor. Dus dit meer terzijde. Een doorbloedingsprobleem door hartproblemen lijken me onlogisch, want (zoals Thecis terecht stelt) dan zouden de klachten niet in één vinger optreden. Een afsluiting van een bloedvat door thrombose lijkt me onwaarschijnlijk; het zou dan om idioot kleine stolseltjes gaan en de kans dat een stolsel steeds exact dezelfde weg tot in de microcirculatie volgt is verwaarloosbaar klein. Eventueel kan er gedacht worden aan vaatkrampen zoals dat bij bijvoorbeeld het syndroom van Raynaud gebeurd; ook dit lijkt me niet zo aannemelijk. Al met al reden genoeg om naar de huisarts te gaan. We kunnen ons er natuurlijk ook van afmaken; er wordt niet naar een diagnose gevraagd. Het antwoord op de vraag welke organen met de vinger verbonden zijn is hierboven en in het antwoord van Cryo al wel beantwoord.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.