waarom kunnen mensen pijn voelen?
ik bedoel pijn is geen leuke ervaring waarom zou je lichaam je een irritante ervaring willen geven.ik denk om te zeggen dat het slecht is wat je doet maar als je een been breekt dan weet je toch wel dat dat niet goed is?
http://www.pijn.nl/algemene-informatie/hoe-werkt-pijn.html
maar uitleggen waar bijvoorbeeld de huisarts als voorbeeld wordt genomen kloppen natuurlijk niet. Die was er 10.000 jaar geleden nog niet. Bij dit soort vragen hoor je te kijken naar de tijd toen het ontstond. O.a. naar wat voor voordeel er was om pijn te krijgen.
Aangezien alle (?) dieren pijn kennen is het waarschijnlijk een zeer belangrijk voordeel geweest.
Dan zou ik teruggaan naar het ontstaan van pijn, dus naar welk dier het eerst pijn heeft gehad.
Lastig, want de discussie welke dieren wel of geen pijn ervaren is al controversieel. Ik kan me ook indenken dat pijn evolutionair nadelen heeft. Zonder pijn kan je in een gevecht veel verder gaan, met kans op zwaar letsel, maar daarmee kan je wel je stam redden. De antwoorden gaan mijns inziens meer over de functie van pijn. (kan best dat de vraagsteller daarop doelde, ik had trouwens 2x een + gegeven)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.