Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb b12 tekort maar moet het een tablet oplossen is dat voldoende?

Ik heb heel veel klachten die overeen komen met b12 tekort
Blijkt iets telaag tezijn maar moet zelf tabletten kopen bij de drogist is dat voldoende om mijn klachten op telossen loop ook al bij een neuroloog voor die klachten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als het tekort niet veroorzaakt wordt door een opnameprobleem, werken tabletten vaak prima. Artsen kunnen dan b12 voorschrijven, maar omdat dit niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar kun je er inderdaad ook voor kiezen om ze bij een drogist te halen. Vraag dan wel aan je arts welke dosering je moet hebben.

Of de neurologische klachten die je hebt worden veroorzaakt door je b12-tekort, valt niet te zeggen. Neurologische klachten zie je over het algemeen alleen bij een ernstig of langdurig tekort, en je geeft zelf aan dat je een licht tekort hebt. Vraag aan je neuroloog of die denkt dat het tekort verband houdt met je klachten en zo niet, wat daar dan wél de oorzaak voor zou kunne zijn.

Mocht blijken dat je b12-waarde niet of onvoldoende stijgt met het gebruik van de tabletten, dan kan het zijn dat je er sprake is van een opnameprobleem. In dat geval zal een arts injecties of eventueel smelttabletten voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uw klachten komen blijkbaar van ergens anders dan van dat beetje vit b12 tekort,anders had uw dokter wel injecties of iets anders voorgeschreven.Ik zou toch eens een grondig gesprek aangaan met de dokter.
fremar
8 jaar geleden
Nee, dat is niet voldoende. Als je een echt tekort hebt, is dat meestal een opname probleem en helpen alleen injecties. Eerst een startdosis (10 keer in 10 weken), daarna regelmatig onderhoudsinjecties.
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing