Hoe verdrijf ik slaperigheid 's morgens?
Ik heb genoeg geslapen, maar voel me slaperig. Het gaat me nu niet om de oorzaken, maar om wat ik ertegen kan doen. Caffeine uiteraard, een koude douche. Andere korte-termijn-oplossingen?
Als het koud blijft in mijn huis dan kan dat zijn door slechte isolatie of bijvoorbeeld een kapotte cv ketel of mijn vriendin die de deur weer eens open laat staan. Ik kan met een dekentje thuis gaan zitten, maar dat maakt het probleem niet minder en lost het al helemaal niet op. Dus als dit een blijvend probleem is dan zou ik over de korte termijn oplossingen als caffeine en oma’s huis-tuin-keuken middeltjes heen stappen en naar een arts gaan. Het is moeilijk om hier een antwoord te geven omdat er nog andere factoren een rol spelen in de mogelijke oorzaak en dus de mogelijke (korte termijn) oplossing.
- Leeftijd
- Gewicht en gewichtsevolutie
- Ben je de hele dag moe of alleen de eerste paar uren
- Hoe lang loop je er al mee rond
- Eventuele andere klachten
- Stemming Zoals reeds aangehaald in een van de vorige antwoorden is vaak het slaappatroon belangrijker dan het aantal uren slaap. Er zijn aandoeningen die je slaappatroon kunnen verstoren en waardoor jij denkt dat je genoeg geslapen hebt, maar dat je slaap gewoon slecht is. Een voorbeeld van een niet onfrequente oorzaak is slaap apnoe. Tijdens je slaap stop je dan een paar seconden met ademen waardoor je naar een zeer oppervlakkig slaapstadium gaat om weer te beginnen met ademen. Hierdoor krijg je te weinig diepe slaap, wat resulteert in vermoeidheid gedurende de dag. 'Uiteraard cafeïne' of energy blikjes zijn dan absoluut niet aan de orde hier, want dat gaat helemaal niks uitmaken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.