Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan er aan de hand zijn als je ineens last hebt van het volgende? Zweten, vlekken voor de ogen, duizelig, gehoor weg

Ik had dit vanochtend ineens, ik stond te luisteren tijdens een ochtend overleg en ineens voelde ik mij niet zo lekker.
Ik ging even zitten, maar het werd daar niet beter van. Het was ook wel wat warm op de afdeling.
Ik had last van de volgende dingen:

- ik werd echt spierwit volgens collega's
- ik zag bijna niks meer, allemaal vlekken voor mijn ogen
- mijn gehoor was bijna weg, net of iemand watten in de oren had gestopt
- mijn coordinatie was bijna weg, ik werd ondersteund om ergens anders te gaan zitten
- kon ook niet zo goed uit mijn woorden komen, kon alleen zeggen 'gaat niet goed'
- ik voelde mij ook duizelig en misselijk
- er stond koud zweet op mijn armen, rug, en voorhoofd.

Ze namen mij mee naar het kantoor waar het wat koeler was, en ik kreeg een bekertje water met wat suiker er in.
Het trok uiteindelijk wel weer weg, maar ik voel mij nog steeds een beetje slapjes.
Ben sinds dit weekend ook wat verkouden en kuch een beetje, dit zou ermee te maken kunnen hebben.

Ik ga sowieso bellen met de huisarts, maar weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Toegevoegd na 7 uur:
Bij de huisarts geweest, bloeddruk en hartslag was normaal.
Hoogstwaarschijnlijk flinke daling van de bloeddruk geweest vanochtend, wat precies bij mijn klachten past. Ik heb wel een formulier meegekregen voor bloedprikken, standaard pakketje voor vermoeidheidsklachten, voor de zekerheid. Niet gelezen wat er allemaal in zat, maar stond sowieso Hb gehalte, en schildklier waarden bij.

Ritsuka
9 jaar geleden
202.5K
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Klinkt als een vasovagale reactie. Oftewel: (bijna) flauwvallen door stimulatie van de nervus vagus waardoor je hersenen tijdelijk te weinig bloed toegevoerd krijgen. Het kan veroorzaakt worden door allerlei oorzaken, van pijn tot extreme warmte, misselijkheid of zelfs niezen of naar het toilet gaan.

Zie bijvoorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vasovagale_syncope

Toegevoegd na 6 minuten:
Waarschijnlijk zou je zijn flauwgevallen als je niet op tijd was gaan zitten. Het beeld is eigenlijk heel herkenbaar: zwarte vlakken voor de ogen, oorsuizen, koud zweet overal (ik heb regelmatig zo'n reactie en ben echt kletsnat, regelmatig is niet alleen mijn hemd maar ook bovenkleding écht nat), licht in het hoofd, duizelig en misselijk, en spierzwakte vlak voordat je écht flauwvalt - tenzij het net op tijd wegtrekt of je dat voorkomt door bijvoorbeeld te gaan zitten of je benen omhoog te leggen.

Het lastige is dat de oorzaken nogal divers kunnen zijn, maar het zou heel goed een combinatie van factoren kunnen zijn geweest: je was al niet helemaal lekker, je stond rechtop (misschien wel langdurig?) en het was eigenlijk te warm. Als je dan ook nog eens misschien te laat was met eten of emotioneel was (of misschien bijna ongesteld moet worden danwel ongesteld bent?) dan kun je al een optelsommetje maken. Het is op zich niet iets om je zorgen over te maken, maar als het vaker zou gebeuren zonder dat je direct de aanleiding kunt achterhalen, kan het wel verstandig zijn om je huisarts om advies te vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals anderen ook al aangeven zijn er eigenlijk twee mogelijke oorzaken, ofwel een te laag bloedsuiker ofwel een te lage bloeddruk.

Als je geen bloedsuikerverlagende medicatie gebruikt is een te laag bloedsuiker onwaarschijnlijk. Mocht je dat soort medicatie wel gebruiken en die ochtend toevallig ook weinig hebt gegeten dan is dit juist wel de meest logische verklaring.

Eigenlijk vind ik de klachten meer klinken als een lage bloeddruk. 's Ochtends, zeker als je nog moe bent, is je bloeddruk van nature al wat lager. Door de warmte in zo'n zaal daalt de bloeddruk nog verder. Dat tezamen kan zo'n lage bloeddruk geven dat de doorbloeding in de hersenen tekort schiet. Dat geeft klachten als een licht/ zwaar gevoel in het hoofd, zwart worden voor de ogen of zwarte vlekken zien, grauw wegtrekken, zweten. Als gevolg van de verminderde functie van je hersenen verlies je je coördinatie, kom je moeilijker uit je woorden, wordt je gehoor doffer.
Vaak trekt dit weg als je gaat zitten of (eventueel door flauwvallen) gaat liggen. Als de warmte het grootste probleem was dan zal het probleem echter blijven bestaan zolang je in die warmte blijft. Dat het pas beter ging toen je in de koelte kwam pas dus mooi in het verhaal. Het koude water kan dan ook helpen; het suiker daarin deed dan waarschijnlijk niets.

In deze zin is je vorige vraag ook nog interessant:
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/584138/voorkom-lichamelijke-inspanning-last-kuiten

De klachten die je daar omschrijft kunnen passen bij een vaatprobleem in je onderbenen. Bij sommige vaatproblemen in de onderbenen (denk bijvoorbeeld aan spataderen, maar er zijn andere mogelijkheden) kan het bloed na een tijdje stilstaan in de beenvaten wegzakken met een bloeddrukdaling tot gevolg.
Als dit inderdaad speelt dan kan het dragen van steunkousen de kans op weer zoiets verkleinen.

Voor de volledigheid moet ik nog even vermelden dit soort klachten ook verklaart kunnen worden door bijvoorbeeld een TIA (gezien het beloop niet een CVA!), hartritmestoornissen, hartaanval, eventueel zelfs hormonale of metabole afwijkingen.
Al deze problemen gaan gepaard met de nodige andere symptomen, die meestal meer op de voorgrond staan. Deze symptomen vermeld je niet; het lijkt me dan ook dat deze wel erg onwaarschijnlijk zijn.

Natuurlijk wel goed om naar je huisarts te gaan; via GV kan ik niets met zekerheid zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing