wat zijn oorzaken van kramp(aanvallen) en hoe kom je ervanaf?
Normaal werkt een "tegenbeweging" maar de laatste jaren veroorzaakt dat weer kramp in spieren waarin je dat niet zou verwachten (zoals scheenbeen, enkel).
Een eindje gaan lopen helpt altijd wel, maar als dat 4x per nacht moet is dat niet zo bevorderlijk voor de nachtrust!
Toegevoegd na 1 minuut:
De aanvallen meestal in onderste ledematen en tussenrib-spiertjes.
9.4K
9.4K keer bekeken
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat zei je huisarts hierover?
Ben je al eens getest op magnesium tekort?
Drink je genoeg water?
Ben je al eens getest op magnesium tekort?
Drink je genoeg water?
Amadea
9 jaar geleden
Bij sommigen helpt het om een stuk zeep bij het voeteneind onder het onderlaken op hun bed te leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijdens mijn zwangerschap zei de dokter dat ik mijn benen iets hoger moest leggen. Niet direct een kussen onder je voeten, maar een kussen onder de matras, zodat je lijf gelijkmatig hoger komt te liggen. Maar die tip ken je waarschijnlijk al
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank allemaal voor de suggesties en tips! Moet idd meer water drinken, ga voetjes hoger leggen en aan de magnesium. Hoe precies de werking van een stuk zeep bij het voeteneind werkt is me niet helemaal duidelijk maar misschien ook het proberen waard!
Ritsuka
9 jaar geleden
Magnesiumcitraat word het beste opgenomen. Niet zomaar grote hoeveelheden gaan slikken, teveel is ook niet goed.
Zeep bij voeteneind is placebo effect
Cryofiel
9 jaar geleden
Magnesiumcitraat is inderdaad één van de betere vormen. Het kan niet heel veel kwaad dit eens te proberen, maar als het niet voldoende helpt, laat dan toch je bloed eens controleren.
Een magnesiumtekort kan namelijk inderdaad de oorzaak zijn van spierkrampen, dat heeft Ritsuka goed gezien. Maar het slikken van magnesium heeft alleen zin als je daadwerkelijk een magnesiumtekort hebt. Als je geen tekort hebt is het zinloos magnesium te slikken, het kan dan zelfs nadelig voor je zijn.
Een magnesiumtekort is met een bloedprik eenvoudig te constateren (alleen sommige alternatieven beweren dat dit niet zou kunnen - in werkelijkheid is het gewoon een eenvoudige standaardtest). Bij twijfel kun je dus gewoon eens een bezoekje brengen aan je huisarts om dit te bespreken.
De zeep onder je voeteneinde is inderdaad puur bijgeloof.
Cryofiel
9 jaar geleden
Sorry, ik had jouw verwoording op een andere (kennelijk niet zo bedoelde) manier geïnterpreteerd.
Maar we zijn het dus eens, dat is fijn.
Ritsuka
9 jaar geleden
Eerst naar huisarts om te kijken of er een medische oorzaak is voor de klachten, en dan kan gelijk gekeken worden of er magnesium tekort is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is een tijd geleden al eens bloed geprikt, toen wel ernstig vit.D gebrek gezien maar verder leek alles binnen de normen. Ik vermoed dat ik te weinig water drink. Iedereen bedankt voor de suggesties en tips!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Drink veel ! Maar geen alcohol :) of thee of koffie men zegt eet Bananen en kersen maar drink veel vruchten sap water enz. .
Cryofiel
8 jaar geleden
Waarom zou je geen magnesium kunnen meten in het bloed? Ook dat circuleert heel gewoon door het lichaam, net als de andere mineralen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inhibin kan misschien helpen. Deze tabletten kan je bij de apotheek krijgen. (voor het geval de huisarts je niet verder kan helpen)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat hier almaal gezegd is zal best kloppen, echter ik mis een ding om kramp te voorkomen en dat is: Hou je kuiten/benen in geval van kuit kramp) extra warm, in de zomer bv warmer dan je lichaam. Ik vermoed dat dit ook de reden is dat balerina's kuit/been warmers dragen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.