Zijn er gevolgen NA behandeling van slaapapneu (met CPAP), zo ja welke en is daar onderzoek naar gedaan?
Toegevoegd na 2 uur:
Excuus, ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld: het gaat me om minder prettige / negatieve gevolgen.
Wat ik bijvoorbeeld heb gelezen is, dat mensen heel veel aankomen in gewicht. Maar daar kan ik geen onderzoeksgegevens over vinden.
Het bestaat uit 2 plastic gebitjes die via telescoopstangetjes aan elkaar zitten. Die stangetje moeten de bewegingsvrijheid van de onderkaak beperken en zo voorkomen dat de kaak, met de tong, achter in de keel zakken. Na enig wennen zat het niet onconfortabel, maar was het effect heel beperkt. Bovendien kreeg ik van mijn gewone tandarts te horen dat hij dat soort dingen óók aan kan/mag meten, maar dan veel goedkoper dan de rekening die de kaakchirurg uitschrijft. (tip !) Omdat het eerste beugeltje niet werkte ben ik terug gegaan en door het ziekenhuis verwezen naar de firma SnörEx (http://www.snorex.nl/)
Dit is wel buiten de verzekering en de officiële kanalen om, maar omdat het op advies van de KNO-arts was heb ik toch een beugeltje (kosten: zo'n 900 Euro !!!) aangeschaft. Voor eigen rekening dus. Het gepatenteerde ontwerp (vandaar waarschijnlijk die hoge prijs) bestaat uit een plaatje wat aan je boventanden geklemd wordt en een 'balletje' op een staafje wat in de mond op je tong drukt. Door die druk wordt je tong uit je keel gehouden is het idee. Het voordeel van dit systeem zou met name moeten zijn dat je onderkaak minder belast wordt omdat deze in een wat meer natuurlijke positie blijft zitten.
Het nadeel is dat balletje op je tong: Het kan (en in mijn geval is dat ook zo) de huid van je tong beschadigen. Het is ook erg wennen. Ik draag het nu een jaar en ben diverse keren terug geweest om het plaatje af te laten stellen. (6x terug komen is niet abnormaal ! Geef het tijd om te wennen !) Werkt het ? Ja ! Maar voor mij niet goed genoeg. Ik slaap beter mét dan zonder plaatje, dat is een feit, maar heb nog wel steeds klachten. Daarnaast moet ik gedurende de nacht het beugeltje uit doen vanwege een pijnlijke tong. Ik ben daarom terug in het medische circuit. Wellicht dat ik ook een CPAP-klant ga worden. Dat is nog niet duidelijk.
Zelf gebruik ik al meer dan 8 jaar de CPAP en zeer naar tevredenheid. Destijds las ik alleen maar positieve dingen erover.
Een vriendin van mij is er net mee begonnen en komt per dag een pond in gewicht aan... en ze vertelde me gelezen te hebben over hormoonveranderingen en meer problemen.
Voor mij reden om me erin te verdiepen, mede door hier deze vraag te
stellen.
Daar ben ik dus idd naar op zoek!
Zou het dus helemaal super vinden als je dat zou willen doorgeven. Neem je tijd: mocht de vraag al gesloten zijn, dan kan je me natuurlijk altijd via de brievenbuspost ;-) bereiken.
Wat een ellendegedoe allemaal!
Dan lijkt me een CPAP (uit eigen ervaring) voor jou een uitkomst!
Veel succes.
Ik krijg geen mail meer binnen als er een antwoord of reactie komt op een vraag, vandaar mijn late reactie.
Dank je wel: dit soort info en ook wat je schreef als reactie bij het antwoord van Marleen is wat ik o.a. zoek.
Misschien een idee om er een eigen antwoord van te maken? :-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.