Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er gevolgen NA behandeling van slaapapneu (met CPAP), zo ja welke en is daar onderzoek naar gedaan?

Toegevoegd na 2 uur:
Excuus, ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld: het gaat me om minder prettige / negatieve gevolgen.
Wat ik bijvoorbeeld heb gelezen is, dat mensen heel veel aankomen in gewicht. Maar daar kan ik geen onderzoeksgegevens over vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De gevolgen van behandeling voor slaapapneu - met CPAP , snurkbeugel of positietrainer - zijn in de regel een betere nachtrust, meer energie overdag, en vooral een betere gezondheid. Uiteraard zijn de resultaten heel individueel en afhankelijk van hoeveel schade er al was aangericht voor de therapie begon.

Vergis je niet ; een ernstige slaapapnoe betekent dat je met wat pech eigenlijk maar de helft van de nacht echt ademhaalt, dus nooit in je diepe slaap komt, voortdurend zuurstoftekort hebt, je bloeddruk kan niet zakken, je nieren draaien overuren, je maakt voortdurend adrenaline aan (die je ook de dag doorsleept), en kunt op den duur last krijgen van oververmoeidheid, geheugen- en concentratiestoornissen, prikkelbaarheid, maar ook lichamelijke klachten als hoge bloeddruk, diabetes en overgewicht.

Over het algemeen kun je stellen dat mensen vooral in eerste instantie een sterk verbeterde kwaliteit slaap krijgen, wat betekent dat je overdag meer energie hebt. En meer energie betekent juist een veel betere basis om bijvoorbeeld overgewicht aan te pakken. De meeste mensen die ik inmiddels ken uit het "cpap-kringetje" verliezen uiteindelijk juist gewicht. Helaas betekent dat niet altijd dat je ook weer zonder CPAP kunt.

Er zijn zelfs vermoedens dat slaapapnoe niet zozeer het gevólg is van overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes (metabool syndroom) maar eerder een belangrijke óórzaak van die drie. Helaas draai je dat door beter slapen niet 123 terug, maar er wordt in elk geval (nog) ernstiger schade voorkomen.

In mijn geval - maar dan spreek ik dus uitsluitend voor mezelf - was ik na ruim een half jaar ademtherapie al zo opgeknapt, dat ik tien keer de energie heb die ik vroeger had, zodat ik mijn overgewicht nu eindelijk met succes kan aanpakken, mijn suiker is veel beter onder controle en neemt zelfs in ernst af, en mijn bloeddruk keldert zoveel dat ik de medicijnen kan gaan afbouwen. Daardoor kom ik in een nieuwe vicieuze cirkel - een omgekeerde van vroeger - die het steeds makkelijker maakt steeds gezonder te worden. Niet een ander mens ; wel de mens die ik 25 jaar geleden was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing