Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar kan het aan liggen dat ik met periodes plots snel bijkom (aan gewicht) zonder dat er iets veranderd is aan mijn eetpatroon?

Ik eet over het algemeen vrij gelijkmatig, d.w.z. ik heb zelden uitspattingen In de week let ik op een eet mager en gezond, in de weekends minder want dan ga ik al eens op restaurant. Dit leidde enige tijd tot een stabilisatie van mijn gewicht op 71 kg.
Maar, zoals ook nu, kan ik met ditzelfde eetpatroon plots sterk in gewicht toenemen. Ik voelde het al aan mijn kledij en de weegschaal bevestigde dit.
Dit is al enkele keren in mijn leven gebeurt, rond mijn 30 (van 60 naar 70 kg in één jaar), rond mijn 55 (van 63 naar 73 kg in één jaar) en nu ook weer.
Ik ben met 71 kg op mijn perfecte BMI. Ik heb niets aan mijn eetgewoonten gewijzigd, behalve dat ik nu minder snoep dan als ik werk (ik heb nu vakantie). Plus ben ik in mijn huis aan het renoveren, dus verdoe in theorie veel meer calorieën dan als ik werk.
Dat was bij de vorige gewichtstoenames ook het geval; er veranderde niets aan mijn eetpatroon en toch kwam ik plots bij (ik heb ook periodes gehad waarin ik wat bij kwam maar waarbij ik goed wist door wat dit kwam, bv. meer suikers gegeten op een vakantie).
Ik ga nu op dieet, heb gelukkig sneller ingegrepen dan bij de vorige sterke gewichtstoenames, maar begrijp er helemaal niets van....
Hoe kan het dat je plots in gewicht toeneemt, en dan nog heel snel (ik ben nu 75 kg, dus 4 kg bij op één maand!)

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Daar kunnen zo veel oorzaken voor zijn, dat het bijna onmogelijk is de juiste te achterhalen. De belangrijkste is vaak vocht, al dan niet onder invloed van hormonen. Je lichaam kan zomaar een paar kilo vocht besluiten vast te houden of weer los te laten, zonder dat je daar echt veel van meekrijgt.

Een andere oorzaak is leeftijd ; zeker na de overgang, ga je gestaag langzaam maar zeker steeds minder energie gebruiken, en zou je dus uiteindelijk steeds een heel klein beetje minder moeten eten. Met wat je twee jaar geleden at, kun je nu ineens per dag een kleine 100 calorieën teveel hebben, en dat is al snel een kilo extra lichaamsgewicht in de drie maanden, vier kilo per jaar.

Ook een bekende oorzaak is dat weegschalen voor thuisgebruik niet zijn geijkt, en ook niet het eeuwige leven hebben. Soms ben je helemaal niet aangekomen (of afgevallen) als je heel incidenteel bij de dokter op een echte goede balansweegschaal staat, maar geeft je apparaatje thuis iets heel anders aan.

En als je minder snoept, loop je een heel grote kans ongemerkt en onbewust tijdens de maaltijden toch wat meer tot je te nemen. Een extra aardappeltje, iets dikker boter, iets andere belegkeuzes ; hele kleine dingetjes kunnen toch zoveel schelen dat een paar calorieën meer of minder heel snel aantikt.

Tenslotte kun je vet inruilen voor spiermassa en zwaarder maar slanker worden en, omgekeerd, spieren inruilen voor vet en lichter maar dikker worden.

Het precieze aantal kilo's is ook niet zo belangrijk ; zolang je kleren blijven passen (en ze zijn niet allemaal zoals de mijne volledig van elastiek) en je voelt je goed, is er vrijwel zeker niets aan de hand. Het beste kun je , zeker als je niet op dieet bent maar OOK dan, al zal niemand zich kunnen inhouden, hooguit eens per maand of zes weken op de weegschaal gaan staan. Dan zijn de schommelingen uiteindelijk over een heel jaar pas echt een betrouwbare indicatie van welke kant je opgaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je gewicht wordt maar deels bepaald door wat je eet; je gewicht wordt vooral door hormonen (overigens heeft je dieet weer invloed op hormonen, maar ook omgekeerd: je hormonen beïnvloeden hoeveel je eet).
Wat je noemt over je leeftijd, wijst er op, dat je gewichtstoename vooral komt door hormonale veranderingen, zoals wellicht de overgang (niet vreemd voor een vrouw van 55). Een andere mogelijkheid is dat je schildklier trager is gaan werken; het kan zinvol zijn dit te controleren bij de huisarts.

Overigens is het idee van een 'perfect BMI' onjuist. Je BMI is bij 75 waarschijnlijk net zo goed als bij 71 kg.
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing