waar kan het aan liggen dat ik met periodes plots snel bijkom (aan gewicht) zonder dat er iets veranderd is aan mijn eetpatroon?
Ik eet over het algemeen vrij gelijkmatig, d.w.z. ik heb zelden uitspattingen In de week let ik op een eet mager en gezond, in de weekends minder want dan ga ik al eens op restaurant. Dit leidde enige tijd tot een stabilisatie van mijn gewicht op 71 kg.
Maar, zoals ook nu, kan ik met ditzelfde eetpatroon plots sterk in gewicht toenemen. Ik voelde het al aan mijn kledij en de weegschaal bevestigde dit.
Dit is al enkele keren in mijn leven gebeurt, rond mijn 30 (van 60 naar 70 kg in één jaar), rond mijn 55 (van 63 naar 73 kg in één jaar) en nu ook weer.
Ik ben met 71 kg op mijn perfecte BMI. Ik heb niets aan mijn eetgewoonten gewijzigd, behalve dat ik nu minder snoep dan als ik werk (ik heb nu vakantie). Plus ben ik in mijn huis aan het renoveren, dus verdoe in theorie veel meer calorieën dan als ik werk.
Dat was bij de vorige gewichtstoenames ook het geval; er veranderde niets aan mijn eetpatroon en toch kwam ik plots bij (ik heb ook periodes gehad waarin ik wat bij kwam maar waarbij ik goed wist door wat dit kwam, bv. meer suikers gegeten op een vakantie).
Ik ga nu op dieet, heb gelukkig sneller ingegrepen dan bij de vorige sterke gewichtstoenames, maar begrijp er helemaal niets van....
Hoe kan het dat je plots in gewicht toeneemt, en dan nog heel snel (ik ben nu 75 kg, dus 4 kg bij op één maand!)
Mogelijk iets met de schildklier?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.