Ik heb soms last van inspanningsastma na een extreem intensieve training, wat kan ik hier tegen doen?
Het eerste uur na de training heb ik veel last van vastzittend slijm, heb ik aandrang om te hoesten en kan ik moeilijk ademen. Benauwing van de luchtwegen. Deze klachten zijn pas na 12-24 uur volledig weg. Ik heb dit ongeveer 1x per 4 maanden en train 3x per week.
Ik Crossfit en vermoed dat mijn wilskracht hoger is dan mijn fysieke gesteldheid, waardoor ik soms mijn grens zwaar overschrijdt.
Ik las dat luchtweg verwijderaars het doping zijn voor top sporters. Ik wil echter niet een pufje om langer te kunnen doorsporten als de klachten opspelen, maar wil iets om na een misstap niet 24u op de blaren te hoeven zitten.
Ik overweeg om naar een sport arts te gaan. Heb in het dagelijks leven geen last van astma. En ook met normaal sporten heb ik geen problemen.
De klachten kwamen gisteren toen ik 1000m had geroeid in 3.45 minuten en daarna 50 overhead squats maakte met een barbell van 20KG.
Ik was 4 maanden geleden toen het ook gebeurde bij de huisarts geweest. Die wilde een thorax foto maken. Echter begreep ik van een arts uit mijn fam. dat er zelden iets wordt ontdekt op een thorax foto. Dus dat heb ik toen niet gedaan.
Ik hoop op jullie hulp
Alvast bedankt allen
En eventjes iets rustiger aan doen met sporten, Crossfit is wel erg intensief.
De sportarts zal je terugverwijzen naar je huisarts als hij zou vermoeden dat er meer is dan inspanningsastma
Doe normaal.
Jackd, bij de tour de France-renners zijn ook meerdere mannen die hier last van hebben. Te intensief sporten kan hiertoe leiden. Ik denk dat je kreet niet terecht is.
Een klein stapje terug, meestal nog steeds veel meer sportend dan gemiddeld en nergens last van. Ik vraag me vooral af of het doel van de vraagsteller niet op een gezondere manier behaald kan worden. Leesvoer en als optie (laatste stuk onderaan) inhaleermiddelen als symptoom bestrijding, dus alleen bij klachten, niet om door te gaan.
http://www.nlcoach.nl/kenniscentrum/medisch/inspanningsastma-en-sportbeoefening/
Je kan altijd nog opbouwen achteraf maar als klachten hebt die nog tot zo lang blijven duren na het sporten lijkt het me dat je jezelf te hard belast.
Probeer zelf te zoeken waar je grens ligt en ga er niet over. Ook factoren zoals een verkoudheid hebben e.d. kunnen ervoor zorgen dat je sneller klachten ga krijgen bij het sporten als je inspanningsastma hebt. Probeer om het dan zeker wat rustiger aan te pakken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.