Wat kan de oorzaak zijn van een continu spierpijn-achtig gevoel?
Een goede vriend heeft continu een spierpijn-achtig gevoel in de bovenbenen, in de grote spieren aan de voorkant.
Hij is een man, kerngezond, zeer sportief, topconditie, bijna 50 jaar. Het gaat alleen om de bovenbeenspieren.
Het begon een half jaar geleden. Toen had hij bij het traplopen heel af en toe het gevoel alsof hij net een fikse training achter de rug had, zonder dat dat zo was.
Geleidelijk aan is dat gevoel steeds vaker gaan optreden, en is het erger geworden. Nu omschrijft hij het als een soort spierpijn. Niet de echte spierpijn waarbij het aanspannen van de getroffen spier echt pijnlijk is, maar het soort spierpijn dat je soms voelt als je fikse koorts hebt.
Hij heeft er één keer niet van kunnen slapen. Dat was in het begin, toen hij het nog niet als 'spierpijn' kon omschrijven. Het voelde toen als een soort irritant kriebel-achtig gevoel net onder het oppervlak van de spieren. Hij wilde zich daar continu krabben en wrijven, maar dat hielp niet. Uiteindelijk kon hij inslapen door op zijn buik te gaan liggen, zodat het vervelende gevoel werd onderdrukt door de druk van zijn eigen benen op het matras.
Daarvoor en daarna heeft hij nooit slaapproblemen gehad. Inmiddels voelt hij het verschijnsel wel continu, ook als hij zit, ook als hij in bed ligt.
Hij wil hiermee naar de huisarts gaan. Ik weet niet of hij afgelopen week al is gegaan, of dat hij een afspraak heeft voor komende week. Toch wil ik de vraag hier ook stellen, in de hoop dat iemand wat weet.
Misschien toch overbelasting door het sporten verkregen?
Of een slechte doorbloeding?
Misschien dat een sportmassage op de benen zal helpen?
Maar ik had er liggende weinig last van, waarschijnlijk heeft je vriend heel iets anders...
Wandelen gaat nog redelijk. Maar ja, dat is heel persoonlijk. Ook altijd sportief geweest, gezond, goede voeding, enz. Toch geen garantie voor een 'onberispelijk en gezond' lijf.
Ben benieuwd naar de antwoorden en reacties.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.