Hoe kom ik erachter of ik teveel slaap? Ps: jongen, 19 jaar, mbo opleiding sport (cios), en heb voldoende rust
Ik slaap per nacht zon 8,5 uur. Ik ben overdag veel moe en heb weinig energie. Ik sport genoeg en geloof niet dat mijn vermoeide gevoel daar vandaan komt, in tegendeel.
Ik wil nu proberen per nacht 7 uur te slapen om er zo na een tijd achter te komen of het lange slapen de oorzaak is.
Hoe lang duurt het voordat ik het weet? En is het slim om dit zo aan te pakken? Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, als ik er niet uit kom ga ik naar de dokter.
Alvast bedankt
Heb je al eens naar je voeding gekeken? En ben je lichamelijk moe of geestelijk moe?
Bij de huisarts bloed laten prikken lijkt mij wel handig.
Schrap deze uit je om beurten uit je dieet voor 3 maanden en zie wat de gevolgen zijn
Als je niet werkt, zoek een bezigheid. Vrijwilligerswerk is er in overvloed en vrijwilligers worden zeer gewaardeerd. Als je 5 dagen niets doet in de werkweek, zou je minstens 3 dagdelen, maar beter nog 5, aan de slag kunnen gaan. Vergeet niet om contact op te nemen met je huisarts, zou verstandig zijn.
Ik zou eerst eens andere oorzaken uitsluiten bij de huisarts, door bijvoorbeeld bloedonderzoek te laten doen, voordat je zelf gaat lopen dokteren met vanalles.
Maar voedsel intoleranties, die als klacht vermoeidheid geven. Zijn niet te detecteren met een dokters bloedtest.
En 3 maanden is een goede tijdsduur om je lichaam rust te geven. Zou je dan weer beginnen, zal je lichaam echt niet een tegen reactie geven, als je er geen intollerantie zou hebben.
Zeven uur is geen harde ondergrens.
Iedereen heeft een andere slaapbehoefte, maar deze hangt niet zozeer af van het aantal uren slaap maar van het aantal slaapcycli (lichte slaap, matig diepe slaap, diepe slaap, REM-slaap).
Sommige mensen kunnen af met vier slaapcycli (vier tot zes uur per dag; ik slaap zelf bijvoorbeeld gemiddeld 4,5 uur per dag) en anderen hebben er vijf of soms wel zes nodig; tussen de 7 en 9 uur slaap per dag.
Waarom zou je zelf gaan dokteren, door van alles uit te proberen, als je huisarts met een paar simpele testjes kan onderzoeken wat daadwerkelijk de oorzaak is?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.