Welke stappen kan ik ondernemen om toch mijn baarmoeder te laten verwijderen als mijn gynaecoloog hier op tegen is?
Ik ben 28 en heb 3 kinderen, al 2 jaar lang ben ik 2 keer per maand ongesteld wat de laatste maand 3 keer is geweest, wegens deze klachten wil ik mijn baarmoeder plus hals verwijderen. Gynaecoloog wil dit niet doen omdat ik nog geen 30 ben. Mijn lichaam mijn keus, ik ben uitgekinderd. Welke stappen kan ik nu ondernemen dat het wel gaat gebeuren?
Daar zou ik me in ieder geval niet prettig bij voelen. Geef mij maar een arts die volledig achter de behandeling staat.
In je vraag vind je de arts niet degene die de beslissing maakt. Maar ik heb twijfels of hè zelf beseft wat de medische gevolgen van een baarmoederverwijdering zijn.
Je zegt dat je geen " hormonen-rommel " wilt. Maar na de operatie zul je toch minstens 30 jaar hormonen moeten slikken. Verdiep je eens in de verhalen van mensen die zonder baarmoeder leven.
Of vraag je gyneacoloog naar oplossingen voor je probleem, een baarmoederverwijdering hoeft niet de enige mogelijke oplossing voor je probleem te zijn. Komen jullie er samen niet uit, vraag dan een second opinion bij een andere gyneacoloog. Maar, als je eerste gyn het niet doet bijv vanwege een landelijke afspraak (geen idee of die hierover bestaan, maar toch), dan zal een ander het ook niet doen. Ik zou dus allereerst hem/haar naar de beweegredenen achter zijn/haar beslissing vragen. Ik snap je punt dat het jou lichaam is en dat jij wilt bepalen wat hiermee gebeurt. Veel succes en wijsheid hierin toegewenst!
Je mag elke medische handeling weigeren, maar je kunt geen medische handeling afdwingen. Zo zijn er heel wat mensen die graag een antibioticakuur of vitamineB12-injecties willen, maar ze niet krijgen.
Daarmee ga je ervan uit dat na de verwijdering van je baarmoeder er geen ellende meer komt. Ik vrees dat je je hier erg op verkijkt. Het verwijderen van de baarmoeder geeft ook ellende.
Daarom nogmaals : verdiep je in verhalen van mensen die zonder baarmoeder leven.
Heb jij je sowieso al verdiept in de gevolgen na een baarmoeder verwijdering?
Ik denk dat als je dit doet je nog wel eens van mening zou kunnen veranderen. Met wat je ook besluit wens ik je veel sterkte!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.