Wat kan ik doen tegen adervernauwing?
Sinds kort heb ik steeds last van m'n borststreek na het eten. Ik denk dat dit te maken heeft met adervernauwing omdat ik zoveel koek eet. Tot voor dit weekend at ik echt elke dag 1 pak koek maar daar probeer ik nu mee te stoppen wegens die klachten. Wat kan ik nog meer doen om adervernauwing tegen te gaan?
Sinds vandaag ben ik ook begonnen met hardlopen.
-- Ik heb klachten.
-- Voor deze klachten zijn 20 verschillende oorzaken mogelijk.
-- Adervernauwing is 1 van die 20 mogelijke oorzaken.
-- Dus heb ik kennelijk adervernauwing.
-- Ik moet dáár dus iets tegen doen. Ik weet niet of je inderdaad zo denkt - dat kan ik niet uit de vraag opmaken. Maar zo komt het gevoelsmatig wel bij mij binnen. Ik zou je daarom aanraden eerst eens alle mogelijke oorzaken in kaart te brengen, en daar een differentiaaldiagnose op toe te passen. Mooi woord, nietwaar? ;-) Het betekent dat je probeert om alle mogelijke oorzaken die op je lijstje staan, één voor één weg te strepen. Als bijvoorbeeld mogelijke oorzaak nummer 1 niet alleen jouw klachten tot gevolg heeft, maar ook als gevolg heeft dat je drie keer per uur moet plassen, en als jij *niet* drie keer per uur moet plassen, dan kun jij in jouw geval mogelijke oorzaak nummer 1 van je lijstje strepen. Het in kaart brengen van alle mogelijke oorzaken is alleen te doen door iemand met verstand van zaken. Het daarna uitvoeren van de differentiaaldiagnose vereist zelfs nog meer kennis van zaken. Dat moet je niet zelf willen doen. Dat leidt tot niets. Hooguit tot het behandelen van een kwaal die je niet hebt - en dat is vrijwel altijd een slecht idee. Kortom: leg je klachten eens voor aan een arts.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.