Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan buikpijn die niet overgaat ondanks pijnstillers, te wijten zijn aan buikgriep?

Mijn schoonzoon heeft al de hele dag spasmen en pijn in maag en darmen. Hij nam al 4 x buscopan en 4 x daphalgan (sinds 15 uur deze namiddag).
De dokter van wacht kwam, keek heel vluchtig, en zei dat het buikgriep was. Hij gaf hem geen verdere medicatie behalve : veel drinken en bed houden.
Er is geen diarree noch braken, alleen die hevige pijn.
Nu maak ik me toch wat zorgen. de pijn is niet op een specifieke plaats, dus geen gevaar voor blindedarmontsteking. En ik vind ook dat de dokter onvoldoende onderzocht heeft : hij heeft niet eens naar de buik gekeken....
Kan dat, dat pijn die niet over gaat ondanks pijnstillers, gewoon buikgriep is?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, dat kan zeer zeker.
Buikkrampen komen erg vaak voor bij een buikgriep. Braken en diarree horen daar klassiek ook bij, maar soms zijn die er niet. Ook kan het zijn dat de diarree of braken nog komen.
Of de arts voldoende zorgvuldig is geweest kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar het zou goed kunnen dat hij wel gelijk heeft.

Bedenk ook dat een dienstdoend huisarts er niet is om een diagnose te stellen. De taakvan zo'n arts is te bekijken of een klacht kan wachten tot de volgende dag of dat er meteen actie ondernomen moet worden (en dat dan ook doen natuurlijk. ) Voor die inschatting is lichamelijk onderzoek heel vaak niet nodig. Als de klachten geen directe actie vereisen dan wordt er vaak een onschuldige diagnose geopperd, maar medisch gezien is zo'n diagnose nauwelijks van belang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing