Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe weet je of je te weinig of teveel maagzuur heb?

want het uit zich beide hetzelfde als brandend maagzuur. ik moet heel veel boeren en heb brandend maagzuur meestal na t avondeten. of gewoon na t eten. is er een simpele test dat je kan doen?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Allereerst moet je weten dat problemen met maagzuur niet het gevolg zijn van teveel maagzuur maar van te weinig maagzuur. Het spijsverteringskanaal is een buis waarin voedsel van boven naar beneden hoort te stromen, maar velen merken dagelijks dat het ook andersom kan, van onder naar boven. Is dit een wrede grap van de natuur? Nee, zeer zeker niet. Er is een spier die open en dicht hoort te gaan en die de verbinding vormt tussen je slokdarm en je maag. Dit noemt men vaak de maagpoort of het middenrif. Deze spier hoort zich te sluiten als er voldoende maagzuur aanwezig is met de juiste zuurgraad (zeer zuur, een pH van 2 of lager). Bij onvoldoende maagzuur van de juiste PH sluit deze spier zich niet, waardoor het weinige maagzuur dat je hebt omhoog kan komen.
fremar
10 jaar geleden
Je kan het laten testen door een arts.
Dat kan maar meestal niet nodig,
In de bron o.a. een tolerantie test met Betaïne HCL.

Je kan het ook snel zelf testen, door iets te nemen wat in de maag in combinatie met zuur een gas laat ontstaan.
Volgens mij kan dat met melk maar zeker met rennies of gaviscon.
Bij rennies i.c.m. maagzuur ontstaat CO2 en dus zal je snel gaan boeren,
ga je niet of pas na een tijdje boeren dan heb je weinig maagzuur.
(ik heb deze test ergens beschreven gezien met tijden, volgens mij hoort er bij goed maagzuur binnen 2 minuten gasvorming zijn, maar ik kan deze zelftest niet meer terugvinden)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing