Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je citroenwater drinken?

In de ochtend drink ik water met het sap van een halve citroen (schijnt gezond te zijn). Ik heb artrose in mijn vingers. Nu heb ik gehoord dat zuur slecht is als je artrose hebt.
Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De zuurgraad van het bloed (en trouwens: van alle onderdelen van het lichaam) is zo enorm belangrijk voor het functioneren van het lichaam, dat die zuurgraad uitermate nauwkeurig op peil wordt gehouden. Zelfs de kleinste afwijking wordt direct gecorrigeerd.

Dat betekent dat je kunt eten en drinken wat je wilt; je bloed, je gewrichtskapsels en alle weefsels zullen dezelfde zuurgraad behouden, ongeacht of je nu meer of minder zure voeding gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:

De zuurgraad van het bloed wordt onder andere gereguleerd middels de ademhaling. Als het bloed ook maar een tikkeltje te zuur dreigt te worden, ga je sneller en dieper ademhalen. Zo raak je kooldioxide kwijt, en een lager kooldioxidegehalte in het bloed verlaagt (via het bijbehorende lagere koolzuurgehalte - opgelost kooldioxide vormt koolzuur) tot een lagere zuurgraad.

Dit zie je bijvoorbeeld als je gaat sporten. Bij het sporten produceren de spieren melkzuur. Dat wordt afgevoerd via het bloed, dat daardoor zuurder dreigt te worden. Die dreigende verzuring zorgt voor de ademhalingsreflex (het is dus niet de zuurstofbehoefte die de ademhaling doet versnellen, maar de zuurgraad van het bloed).

Al drink jij vijf hele citroenen, dan nog zul je niets merken aan je ademhaling. Daaruit blijkt dat die vijf citroenen geen enkele invloed hebben op de zuurgraad van je bloed.

Toegevoegd na 4 minuten:

Het antwoord op je vraag is dus: ja.

Het enige nadeel van citroenwater is dat het zuur is, en dat daardoor je gebit aangetast zou kunnen worden. Afgezien daarvan is citroenwater alleen maar gezond.

Toegevoegd na 6 dagen:

Als allerlaatste toevoeging, om maar zo specifiek mogelijk te zijn:

Het drinken van citroenwater is redelijk gezond, hoewel je die gezondheidsvoordelen ook op andere manieren zou kunnen bereiken. Kwaad kan het in ieder geval niet. Het heeft een licht negatieve invloed op je gebit, maar ook dat valt in de praktijk erg mee.

Specifiek met artrose heeft het drinken van citroenzuur niets te maken. Het is niet goed en niet slecht voor je artrose. Er is simpelweg geen invloed. Dat komt doordat de zuurgraad van je bloed, en dus van de plekken waar je artrose hebt, totaal maar dan ook echt totaal niet wordt beïnvloed door de zuurgraad van wat je eet en drinkt.

Cryofiel
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing