Wat is het verband tussen het functioneren van je lever en het al dan niet krijgen van een kater?
In de familie van mijn vriend wordt er bij momenten stevig gedronken. Maar daar heeft niemand ooit een kater. Veel drinken, alles door elkaar drinken.... niks kater niks nadorst etc. Mijn schoonmoeder is 85 jaar, drinkt trappist, wijn, pils en champagne door elkaar en staat de volgende dag uiterst fit op (en begint opnieuw te drinken). Mijn vriend zelf drinkt (meestal) alleen in het weekend, maar ook hij heeft nooit last van zwaar drinkgedrag.
Toch hebben enkele familieleden af en toe geel oogwit.
Ook in mijn familie zijn er vele grote drinkers. Maar mijn vader bv. heeft wél een kater na een dagje doorzakken. Bij mij is het heel erg : ik ben een goede "kanarie" en spoor slechte stoffen in alcoholhoudende dranken snel op door erg ziek te worden (braakneiging, hoofdpijn, nekpijn...). Als ik meer drink dan goed voor me is (bv. een hele fles wijn) idem. Niemand in onze familie heeft geel in zijn oogwit.
Volgens mijn vader hebben we een "sterke lever" en komt het daardoor dat we goed tegen de drank kunnen.
Wat is het verband tussen het functioneren van de lever en het al dan niet hebben van een kater?