Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een gesprongen adertje in het oog altijd onschuldig?

Ik heb de hele week al een pijnlijk gevoel in mijn ene oog,ook hoofdpijn,en ik ben veel duizelig.
Vannacht werd ik zelfs wakker omdat dat oog echt veel pijn deed,en vanmorgen zag ik dat het oogwit nu helemaal bloedrood is.
Ziet er echt eng uit.
Gesprongen adertje wordt er tegen me gezegd,niet erg,gaat wel weer weg.
Maar ik lees dat het meestal bij ouderen voorkomt,niks over jonge mensen die dat zomaar krijgen.
En dan heb ik ook die klachten gehad,ik was vandaag ook misselijk en duizelig weer.
Hopelijk kan iemand me gerust stellen,of zou ik maandag toch de dokter moeten bellen?
Ik weet het echt niet.
Het oog doet trouwens geen pijn meer nu.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, onschuldig is het niet altijd. Ik wil je ook adviseren met de bijkomende klachten die je hebt, de huisarts een bezoekje te brengen.
Op het wit van je oog zit een slijmvlies dat net als andere slijmvliezen in je lichaam ontstoken kan raken. Dan zetten de dunne bloedvaatjes erin op, en gaat je oog rood zien. Ook onder je oogslijmvlies kan er iets mislopen: krijg je daar een bloeding, dan wordt je oog helemaal of gedeeltelijk rood en heb je een zogenaamde subconjunctivale bloeding. Zo'n bloeding kan bijvoorbeeld ontstaan als je een steentje of een zandkorrel in je oog krijgt of flink hebt moeten hoesten (of persen). Ook al zien ze er misschien wat schrikbarend uit, zo'n bloedinkjes zijn relatief onschuldig en verdwijnen doorgaans vanzelf. Gaat je oog heel plots heel rood zien, en krijg je erge pijn, dan kan er sprake zijn van een acuut glaucoom. Deze vorm van glaucoom krijg je als de druk in je oogbol pijlsnel oploopt en de afloop van het inwendige oogvocht blokkeert. Laat je dan onmiddellijk behandelen, want acuut glaucoom kan leiden tot blindheid.

Zo los je het op:
'Gesprongen adertjes' krijg je meestal door ontstekingen, en die kan je moeilijk voorkomen. Meestal verdwijnen de adertjes vanzelf na een paar dagen. Heb je er vaak last van of zijn ze na 14 dagen nog niet verdwenen, consulteer dan zeker een oogarts. Mogelijk kamp je met bloedstollingsproblemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing