Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn BMI is te hoog en ik zit er echt lee. Wat kan ik hieraan doen?

Ik ben een jongedame van 18 jaar oud. Ik ben 1.75 m groot. Een tijd geleden ging ik op de weegschaal staan en schrok van mijn gewicht. Ik weeg tegen de 100 kilo aan. Andere mensen zeggen dat ze het niet aan mij zien, maar toch voel ik mezelf er niet goed bij. Ik heb ook mijn BMI berekend en de uitkomst daarvan is 32. Deze mag normaal tussen de 25 en de 29 liggen. Ik wordt zelfs heel erg boos als ik ga schoppen. Ik vindt nooit broeken die mij goed passen (altijd te kort of te klein). Ook truitjes moeten bredere mouwen hebben omdat ik er anders niet in pas.

Met het fietsen heb ik veel pijn aan mijn knieën. Ik heb ook al last van spataders.

Ik zou graag willen afvallen. Dit heb ik al veel geprobeerd, maar ik kan het gewoon niet volhouden. Een dan wordt ik boos op mezelf.

Ik heb ook al geprobeerd met start to run, maar ik viel niets af.
Kan iemand mij helpen alsjeblief?

Toegevoegd na 5 dagen:
Wij hebben thuis heel weinig geld (we moeten echt moeite doen om de maand rond te komen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

als je last van je knieën hebt raad ik je ook niet aan om te gaan rennen (heb ik zelf ook last van, dit zei mijn fysio) en daarbij is rennen ook onwijs saai (vind ik dan). Ga zwemmen of iets in een sportschool waar je je knieën niet zo mee belast. Zelf ga ik zwemmen, je gebruikt al je spieren. Ik zal niet beginnen over voedsel, zelf kan ik niks laten staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afvallen valt niet mee. Vaak wil je te snel te veel. En dan loopt het fout, want dan ga je jezelf alles ontzeggen en heb je heel de dag honger, en dan kun je het niet volhouden. Dus meer bewegen, ga zwemmen bijvoorbeeld, neem vaker de fiets of ga lopen. Ga eventueel naar een diëtiste, en neem dan je moeder mee, want die zal in hoofdzaak voor het eten zorgen, dus dan krijgt zij de tips ook.
En je mag af en toe best een snoepje, zolang je dan de hele zak niet leegeet, en dan denkt: het lukt toch niet dus nog maar een snack er achter aan.
Bedenk dat je niet in 2 weken te zwaar bent geworden, dus dat het er ook allemaal niet in 2 weken af gaat
10 jaar geleden
Fitness heeft mij veel geholpen. gewoon simpele oefeningen met behulp van je lichaamsgewicht. bijv pushups, pullups, situps, squats en etc. ik zou eerst beginnen met de gewoonte aan te leren om te sporten. 3 keer per week, 15 minuten squats doen of pushups. daarna na 6 weken, heb je een gewoonte aangeleerd. dan kun je meer oefeningen erbij gooien, of je workoutsessies verlengen. hou altijd een dag rust tussen de dagen zodat je spieren die je gebruikt zich op kunnen bouwen. spieren bouwen zich op in de rust. spieren wegen meer dan vet, maar het is ook compacter. door spieren krijg je een mooi figuur. je wordt niet gelijk een bodybuildster als je een paar gewichten heft.

na een paar maanden kun je tegen een plateau aanlopen. je ziet geen resultaten meer. je kan dan je workoutroutines veranderen, of je dieet aan gaan pakken. je zou daarvoor de vuist-palm methode kunnen gebruiken. bij elke maaltijd mag je een handpalm aan eiwitten eten, een vuist aan koolhydraten en een duim aan vet. groenten kun je onbeperkt eten.

dit zijn een paar basistips voor afvallen. ondertussen ben ik elke dag gaan fitnessen. elke dag een andere spiergroep zodat ze tenminste genoeg rust krijgen. ik volg de vuist-palm methode en heb een bmi van 21 (bmi moet tussen de 19 en 25 liggen naar ik weet).

om gemotiveerd te blijven kijk ik motivatie filmpjes, heb ik foto's van hoe ik eruit wil zien (mijn doel) en stel ik doelen die ik wil halen. bijvoorbeeld 20 pullups kunnen of 100 pushups. etc.

ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoek hulp van een diëtiste en laat de huisarts nagaan of er wellicht een medische oorzaak is aan het aankomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overgewicht is een lastig probleem. Een goede diëtist kan je hierin begeleiden.

Want je geeft aan dat je het zelf niet vol kan houden. En dat is ook heel moeilijk. Maar je zal het toch uiteindelijk allemaal zelf moeten doen. Er zijn helaas geen trucjes die garanderen dat je blijvend op een gezond gewicht blijft. Het eerste wat een diëtist ook zal doen is je laten inzien dat je het daadwerkelijk allemaal zelf moet doen. Door hier een post op deze pagina te plaatsen probeer je namelijk al (onbewust) je probleem bij ons neer te leggen. Dat is prima uiteraard, maar wij kunnen je slechts dingen aanreiken die je toch allemaal zelf moet gaan doen.

Een diëtist kan je vervolgens helpen om samen met jou dingen te zoeken die voor jou gaan werken en je hierin motiveren.

Je kan het uiteraard ook zelf proberen, maar dat is lastig om vol te houden. Zoek in dat geval steun bij familie en vrienden en bedenk voor jezelf wat voor jou kan werken. Welke sport vind je bijvoorbeeld leuk om te doen? Ga die sport dan doen samen met een vriend of vriendin (samen hou je dat veel beter vol). Je kan ook eens bijhouden wat je exact op een dag eet, dat kan je zelf al veel inzicht geven aan wat je kan verbeteren. In ieder geval veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van alleen sporten zal je niet zo heel snel afvallen. Sporten is wel heel goed om ook je conditie te verbeteren, waardoor je vaak al wat beter in je vel gaat zitten. Verder maak je daarmee spieren aan, die zwaarder zijn dan vet.

Als je zeker weet dat het door een verkeerde levensstijl is, zou ik daarbij iets zoeken. Als je dat niet zeker weet, eerst naar de HA om lichamelijke zaken uit te sluiten

Ik heb zelf heel goede ervaringen met Grip Op Koolhydraten(GOK) Hierbij eet je beperkt koolhydraten, maar je eet ze wel. Hier zijn ook een leuk forum, met een bult aan info en een fb pagina van.
Geen dieet, maar een andere levensstijl, waardoor het ook op de lange termijn prima door te doen. Volgens mij is dat ook hetgeen het beste werkt, je levensstijl veranderen, ipv een dieet, en daarna weer kilo's aankomen.
wil je niet laten schrikken, maar een bmi hoort tussen de 20-25 te zijn. Alleen is dat slechts een richtlijn, een ieder heeft een andere bouw, dus de 1 kan met 23 echt te licht zijn, terwijl een ander aan de zware kant is.

Verder zou ik kijken of je een sport kan vinden die je echt leuk vind of iets in groepsverband, wat wel aangepast word op de persoon. Zodat je meer stimulans hebt om echt ermee door te gaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken iemand die hetzelfde probleem had en die probeerde het Dr. Frank dieet waarbij je minder koolhydraten eet en meer eiwitten en door de eiwitten voel je je vol en de koolhydraten maken je dik dus ik zou zeggen probeer dat, en in Amerika hebben ze nu ook van die bandjes die je s' nachts luistert terwijl je slaapt. Veel geluk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik heb gedaan om af te vallen is dat ik eerst minder ging eten. Mijn calorien gingen niet boven de 1300-1400. Ik ging mezelf leren om minder te eten. Ga niet onder 1200 zitten, want dat voelt niet fijn. Dan ben je weinig in staat en het zal je niet helpen met afvallen. Ik ging minder ongezonde dingen eten, zoals chips, koek, friet etc. Ik ging ook minderen met suiker. Het was eerst wennen, en je zult in het begin hoofdpijn krijgen. Maar minder suiker, is beter voor je lichaam. Ik drink nu helemaal geen drankjes waar prik in zit. Of drinken uit een pak of fles in het algemeen. Ik doe het nu met koffie, water, thee, alpro soja melk en af en toe halfvalle melk bij de koffie. Ik begon voor mezelf te koken, zodat ik weet wat ik er allemaal in doe. Ik loop elke dag minimaal 30 min. Ik ben begonnen met een workout van Shaun T. Het is erg zwaar, maar ik ben fitter geworden en je ziet wel resultaat.

En als je geen zin hebt om die dingen te doen, zou ik zeggen, eet 500 calorien minder. Eet gezonder. Beweeg meer. Want hoe meer je zit, hoe slechter het voor je is. Staan helpt ook met afvallen en pittig eten.

Op het internet is super veel te vinden, je moet alleen het juiste vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben 25 kilo kwijtgeraakt door dit allemaal te doen. Dus ik hoop dat er iets is wat jou ook kan helpen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat het sporten betreft,

Ik zie staan dat je boos wordt op jezelf.
Is het misschien ook een idee om op een vechtsport te gaan. Hiermee kun je je woede lekker afreageren. Ook zijn de trainingen erg intensief, wat weer goed is voor je lijf.
Denk bijvoorbeeld aan kickboksen of kyokushin karate.
Persoonlijk vind ik het altijd fijn om echt mee te doen met een groepsles omdat je hierdoor ook gemotiveerd wordt door anderen, ook krijg je goede feedback op de manier waarop je je lichaam belast of gebruikt (en je kunt als je ergens last van hebt vragen aan de docent waardoor het zou kunnen komen, hij/zij zou je dan advies kunnen geven gedurende de les)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing