Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is "adrenal fatigue"?

Ik lees wel eens over "adrenal fatigue". Meestal kom ik dat tegen op nogal obscure websites. Ik kom er helaas niet achter wat er met die term wordt bedoeld.

Wat is "adrenal fatigue"?

Toegevoegd na 5 minuten:

Specifieker: is het
--  een echte ziekte
--  een modeziekte
--  een ingebeelde ziekte
--  een diagnose die alleen in het alternatieve wereldje wordt gesteld
--  een combinatie van bovenstaande dingen
--  iets anders?

Cryofiel
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat is: "bijnier vermoeidheid"

Bijniervermoeidheid, wordt niet erkend door medische professionals. De term wordt toegepast voor een aantal niet-specifieke symptomen, zoals pijn in het lichaam, vermoeidheid, nervositeit, slaapstoornissen en problemen met de spijsvertering. De term duikt ook vaak op in de populaire boeken over gezondheid en websites over alternatieve geneeswijzen, maar het is niet een aanvaarde medische diagnose.

Andere antwoorden (1)

James Wilson, een Australische dokter introduceerde de term "adrenal fatigue" of in het Nederlands ook wel "Bijnieruitputting" in zijn boek in 2002 bij het grote publiek. Voor die tijd bestond Adrenal Fatigue ook al, maar onder de noemers niet-Addison hypoadrenia, bijnier neurasthenie, subklinische hypoadrenia, adrenale apathie, en neurasthenie.

Dr. Wilson heeft gedurende 24 jaar patiënten behandeld voor Bijnieruitputting en hen geholpen hun gezondheid en vitaliteit terug te winnen. Toch is bijnieruitputting geen ziekte die momenteel wordt erkend door de medische wereld, maar wordt het wel steeds vaker in de alternatieve hoek genoemd als aandoening. 1 van de aangedragen oplossingen om te herstellen van bijnieruitputting is om voldoende te rusten, goed te eten en actief te bewegen. Hier zou door farmaceuten niet aan te verdienen zijn met medicijnen en dus wordt er geen moeite gedaan om de ziekte te erkennen. Tegenstanders geven juist aan dat er met geen enkele test kan worden aangetoond dat iemands bijnieren niet functioneren. Tenzij je de Ziekte van Addison hebt en je bijnieren totaal geen cortisol meer kunnen produceren. Dat kan wel worden vastgesteld met een bloedtest.

De gedachte achter bijnieruitputting is eigenlijk dat door chronische stress de bijnieren op een geveven moment onvoldoende stresshormonen meer kunnen aanmaken waardoor je allerlei non-specifieke klachten ervaart. Vermoeidheid is daarbij de meest voorkomende. Ik heb zelf een burnout gehad en toen ben ik het boek van James Wilson gaan lezen: Bijnieruitputting: Het stressyndroom van de 21 eeuw. Hij geeft aan dat burnout eigenlijk bijnieruitputting is. Er zijn dus verschillende stromingen die beweren dat bijnieruitputting wel of juist niet bestaat. Feit is wel dat het niet officieel is erkend door de medische wereld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing