Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Winterse bloedneuzen in de douche: wat is de oorzaak?

Ik maak al een jaar of tien hetzelfde mee: elke winter krijg ik vlagen van spontane bloedneuzen als ik net onder de douche sta. Altijd hetzelfde plekje in m'n neus dat weer openspringt. 's Zomers heb ik er geen last van. Het kan een paar weken lang elke dag optreden, en kan dan weer verdwijnen. En het is meestal de douche die het uitlokt.
Ik gok dat het met de optredende luchtvochtigheidsverschillen te maken heeft, of misschien met temperatuurovergangen. Echter, deze winter is erg mild, en het treedt momenteel weer op. Herkent iemand dit? Is dat de verklaring, en wat is het mechanisme daar dan achter?
(Ik weet dat ik dat door een arts waarschijnlijk zou kunnen laten dichtbranden o.i.d., en misschien moet ik dat maar eens gaan laten doen; maar mijn vraag is niet zozeer hoe het te behandelen, maar wat er nou eigenlijk gebeurt.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk iets met de doorbloeding: Als je onder de douche stapt dan komt een verandering van doorbloeding op gang door het warme water (stap maar eens met koude winterhanden naar binnen waar het warm is en voel het, als voorbeeld)

En als je dan een zwak plekje in je neus hebt?

Alsnog niet zeker; ga gewoon even naar de dokter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze winter is weliswaar mild, tot nu toe, maar een probleem daarbij is dat we wel de verwarming aan hebben en dat de luchtvochtigheid in de meeste huizen veel te laag is.
Het heeft inderdaad dus met de optredende luchtvochtigheid te maken.
Maar er kunnen verschillende oorzaken zijn:

In het grootste deel van de gevallen ontstaat een bloedneus door een lokale oorzaak. Met andere woorden, door iets wat gebeurt in het gebied van de neusholte zelf. De binnenkant van je neus is bekleed met dun slijmvlies waardoor allerlei bloedvaatjes lopen. Deze bloedvaatjes kunnen gemakkelijk kapot gaan door:
Heftig niezen.
Neuspeuteren.
Hard de neus snuiten.
Een klap of ander trauma op de neus.
Neuspoliepen.

Heel af en toe zijn spontane bloedneuzen het gevolg van een onderliggende aandoening. Het gaat dan bijvoorbeeld om stollingsstoornissen of aangeboren afwijkingen van de bloedvaten. Verder kunnen zaken als een verkoudheid, bloedarmoede, arteriosclerose en leukemie ervoor zorgen dat iemand sneller een bloedneus krijgt. Ook door veelvuldig gebruik van aspirine, drugs of bloedverdunnende medicijnen neemt de kans op een spontane bloedneus toe.

http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/141/2011/de-oorzaken-van-een-spontane-bloedneus.html

Of dichtbranden de oplossing is, dat kan alleen een arts beoordelen.
Die zal ook kijken naar eventuele andere oorzaken.
Dus HUP naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing