Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn oren zijn schoon maar toch zitten ze halfdicht. Hoe kan dit?

Volgens huisarts zijn mijn oren schoon. Ik krijg ze met geen mogelijkheid helemaal open.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat kan ook samenhangen met een zware verkoudheid. De buizen van Eustachius zorgen voor een gelijke druk in zowel de midden- als de buitenste oordelen. Ook wordt via die buizen slijm afgevoerd. Wanneer de buizen van Eustachius verstopt raken kan het slijm niet weg en is de luchtdruk niet meer gelijk. Als gevolg daarvan wordt het trommelvlies van buiten naar binnen geduwd, waardoor je voelt dat je oren dicht zitten en je gehoor slechter is.
Je kunt bij de apotheek neusspray halen, om het slijm in de buizen op te laten lossen. Xylometazoline heet het spul dat ik hier vorig jaar voor kreeg.
Amadea
11 jaar geleden
Je uitwendige gehoorgangen zijn schoon dus kan de oorzaak zijn dat je te nauwe of dichte inwendige gehoorgangen hebt. De zgn Buizen van Eustachius. Deze lopen van het trommelvlies door het oor en monden uit in de keelholte. Kauwgom kauwen kan dan helpen om ze open te krijgen. Moet de oorzaak echter gezocht worden in de sinussen (Bijholten) doordat je daar misschien een ontsteking hebt dan kan er behandeling nodig zijn. Als het niet vanzelf over gaat is het wellicht raadzaam om een afspraak te maken met en KNO arts of eerst via de huisarts een sinusfoto laten maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing