Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is herstel gedeeltelijk gescheurde enkelbanden mogelijk ?

2 jaar geleden ben ik met schaatsen in een scheur gereden. Ik heb ruim een half jaar veel last gehad. Mijn huisarts heeft me een brace voorgeschreven, dit gaf verlichting bij het lopen. Na 6 maanden kon ik weer gewoon lopen, maar met mate. Lange wandelingen waren niet meer mogelijk.
Nu , 2 jaar later, heeft de orthopeed een mri-scan laten maken. Uitslag: gedeeltelijk gescheurde enkelbanden met een ontsteking erbij.
Nu stelt hij ij voor om 4 weken met mijn enkel in het gips te gaan. Het zou dan alsnog genezen. Als alternatief stelt hij een kuur met ontstekingsremmers voor. Ik heb al een keer een dergelijke kuur gehad ivm een slijmbeursontsteking en dit heeft toen niet geholpen. Mijns inziens had deze kuur dan ook de ontsteking in de enkelbanden moeten genezen.

Heeft iemand ervaring met deze situatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Heb je ook fysiotherapie gehad?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er zou een reconstructie kunnen worden gedaan. Ga hiervoor naar een orthopaed die daarin heel handig is. De ontsteking wort veroorzaakt doordat de enkel instabiel is en je daardoor de gewrichtjes in je enkel niet goed belast. Ik betwijfel of dat gipsen veel gaat helpen. Je moet de stabiliteit in elk geval nadien goed trainen. Dat had al veel eerder gemoeten. Maar na het gips is het zeker nodig. Als je in Zw Nederland woont, kijk dan eens op orthopedium.nl Daar zit een orthopeed die heel goed is in enkels.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Mijn orthopeed komt net van de universiteit. Zijn voorstel is 4 weken gips of een kuur met ontstekingsremmers.
Beiden vind ik twijfelachtig. Ik woon in Friesland. Het lijkt mij dat er lidtekenweefsel op de gescheurde delen is ontstaan en het is mij een groot raadsel hoe deze dan weer aanelkaar vast kunnen groeien.
Ik ga met het ziekenfonds de mogelijkheid van een second opinion bespreken. Jij hebt mij op dat idee gebracht. Dank hiervoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan. Succes.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding