Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is er te zien op een rontgenfoto van de voorhoofd/bij en kaak holten?

Zien ze alleen vocht op deze foto? Of ook nog andere dingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Op zo'n foto zijn ip alle botten in de schedel te zien, maar met name de botten aan de voorkant, dus het gelaat. Ook de tanden zijn te zien. Op de plek van de holtes is er minder bot; deze zijn dan ook te zien als donkerdere plekken in de schedel.

Nu is het zo dat op zo'n foto geen duidelijk verschil te zien is tussen bot en vloeistoffen (water). Als een of meerdere holtes ontstoken zijn, dan zijn deze geheel of gedeeltelijk gevuld met vocht. De holte is dan niet te zien; er wordt dan gesproken van een versluiering. Bij een gedeeltelijk gevulde holte is de holte ook deels versluierd, dan is er ook een vloeistofspiegel te zien.
Helaas bevat weefsel ook veel vocht. Een geheel versluierde holte kan dus ook gevuld zijn met een of ander soort weefsel, ipv snot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de foto die een paar maanden geleden bij mij is genomen was duidelijk te zien dat er iets zat in mijn bijholten wat er niet hoorde. Ik zag lijntjes van botten en een wazige massa in allebei de holten onder mijn ogen. Ik was op dat moment al langere tijd niet verkouden geweest. Het kon dus niet gewoon wat snot zijn. De KNO-arts heeft vervolgens met een slangetje met een camera in mijn bijholten gekeken. Het bleek vol met pus te zitten. Na 6 weken antibioticum was het eindelijk weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing