Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het beter mijn hand te ontzien nu ik artrose heb in een duim?

Mijn rechterduim is gevoelig en daardoor vermijd ik bepaalde bewegingen. Ook op mijn yogales wordt er extra kracht van de handen gevraagd. Je moet er kracht of gewicht op zetten. Kan ik beter met yogales stoppen, wat ik heel erg zou vinden, of moet ik de duim juist veel blijven bewegen. Ik heb de stille hoop dat het misschien overgaat als ik hem ontzie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je moet je hand niet ontzien, maar je moet niet langdurig hetzelfde doen met je handen en ook geen zware dingen doen ermee.
Koop in de winkel een zacht balletje of bouncing putty. Dat laatste is een soort kunststof klei dat niet uitdroogt en als je daarmee elke dag bijvoorbeeld bij het journaal mee gaat zitten spelen, dan blijven de gewrichten in je hand soepel.
Domweg oefeningen doen, houdt niemand vol. Spelen met klei of een zacht balletje kan je doen terwijl je TV kijkt, en je hoeft er bovendien niet bij na te denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij artrose is het belangrijk voldoende te blijven bewegen, maar overbelasting te voorkomen.

Oefeningen doen
Het is goed om een half uur per dag oefeningen te doen met uw pols- en handspieren. Zo worden ze sterker en voorkomt u stijfheid en pijn. U kunt bijvoorbeeld uw polsen buigen en strekken, een vuist maken, en de vingers strekken en spreiden. Een oefentherapeut kan u laten zien welke oefeningen u (thuis) kunt doen.

In het begin zijn de oefeningen misschien wat pijnlijk, maar als u even doorzet wordt de pijn minder. Als uw gewrichten veel pijn doen, kunt u uw hand in warm water houden terwijl u bijvoorbeeld in een zachte bal of spons knijpt.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing