Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Harde en rode huid van onderbenen bij vrouw van 97, bij indrukken blijft er een kuiltje staan. Wat kan dit zijn?

Mijn oma haar onderbenen zijn erg stijf en voelen heel hard aan. Als ik er in druk met mijn duim blijft er een kuiltje in zitten die pas na een minuut weg gaat. Zelf zegt ze dat de huid ook wat rood is en een beetje pijn doet.
Ze zegt dat het is gekomen na het nemen van vitamine K supplementen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik ben gaan kijken naar de medische informatie over vitamine K, en lees daar het volgende:

Op welke bijwerkingen moet ik letten?
- Zeer zelden: overgevoeligheid voor één van de bestanddelen. Dit kunt u merken aan huiduitslag, roodheid en jeuk.
In dit geval mag u dit medicijn in de toekomst niet meer gebruiken. Geef daarom aan de apotheker door dat u overgevoelig bent voor dit medicijn. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit medicijn niet opnieuw krijgt.

Het zou dus kunnen zijn dat jouw grootmoeder overgevoelig reageert op de vitamine K. Zij kan het beste met de apotheek overleggen wat zij in plaats van het huidige middel beter kan gaan gebruiken.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vermoedt dat dit oedeem is, of te wel vocht in de benen. Dit probleem kan verholpen worden door bijv steunkousen te dragen en het bewegen van het been, maar ook haar voeding aanpassen is het proberen waard. Oma kan het beste hiermee eens naar haar huisarts gaan, zodat die haar kan vertellen wat ze eraan kan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing