Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurd er met je spieren als je weinig beweegt?

Sinds begin dit jaar loop ik erg slecht (door op dit moment nog onverklaarbare rede, maar wellicht zit het in de bekken en heupen niet goed). Hierdoor beweeg ik dus ook zeer minimaal.
Binnen loop ik nog wel, maar buiten kan ik niet meer veel zonder rolstoel. Wel loop ik iedere dag 30 minuutjes, daarna ben ik op.

Ik merk dat het achteruit gaat qua lopen.
Is dit een gevolg van spierafbraak oid door het weinig bewegen?
Zoja, kan dit nog hersteld worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Spieren die je niet gebruikt worden slapper en dunner. Hierdoor kun je op den duur je spieren steeds moeilijker gebruiken. Ook kunnen spieren korter worden: als je de hele dag zit en 's nachts met gebogen knieën ligt, kan het na een tijd moeilijk worden om je benen volledig te strekken.

Slappe en dunne spieren kun je trainen zodat ze weer sterker worden. Korte spieren kun je oprekken. Dit heeft tijd nodig en soms is daarbij begeleiding van een fysiotherapeut nodig.

Of het feit dat jij relatief weinig loopt achteruitgang heeft veroorzaakt, weet ik niet. In z'n algemeenheid geldt voor spieren het adagium "use it or loose it". Maar jij gebruikt je spieren wel degelijk. Je kunt binnenshuis nog lopen en je loopt elke dag 30 minuten. Als je die 30 minuten achter elkaar loopt, vind ik dat heel behoorlijk voor iemand die moeilijk loopt. Als je eerder elke dag tien kilometer rende dan zul je inderdaad achteruitgang merken in bijvoorbeeld de omvang van je spieren. En als je nú ineens een wandeling van anderhalf uur wilt maken, zal dat een hele opgave zijn. Maar zo lang je binnenshuis alles loopt en ook die 30 minuten dagelijks, zou het lopen in huis qua spierkracht moeten blijven gaan.

Ik ben zelf nu zo'n zeven jaar grotendeels rolstoelafhankelijk. Ik kan nog wel zo'n drie passen lopen, en ik kan kort staan. Onlangs bleek bij een test dat de kracht van bepaalde spiergroepen in mijn benen niet meer helemaal zo-zo is, wat je natuurlijk ook kunt verwachten als je jarenlang bijna niet loopt. Daarnaast is bij mijn aandoening bekend dat - hoewel het basisprobleem niet in de spieren zit - het spierweefsel toch wat minder is.

Iedereen is anders, maar het lijkt mij dat het meestal niet zo snel zal gaan dat je kracht na een paar maanden geen lange afstanden lopen zoveel achteruit gaat dat ook korte afstanden niet meer lukken. Misschien moet er eerder gekeken worden naar de primaire reden van je loopprobleem, eventueel wél *in combinatie* met het afnemen van kracht en uithoudingsvermogen van je spieren, of bijvoorbeeld toegenomen onzekerheid over je loopvermogen. Ik voel me bijvoorbeeld "eng lang" als ik sta. Met een beenbeugel kan ik een paar passen meer lopen, maar dat was in het begin enorm wennen.

Is fysiofitness niets voor je? Er zijn ongetwijfeld oefeningen voor je beenspieren die je kunt doen zonder dat je je heupen erg belast. Kom je al bij een fysio? Vraag die dan eens om advies. Ben je trouwens al bij een revalidatiearts geweest voor je klachten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je geruime tijd niet beweegt zullen de spieren zich omzetten in vet na extractie van alle eiwitten, maar spieren kunnen zich wel omzetten in vet maar vet niet meer in spieren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen ik ca. 6 weken mijn been niet kon gebruiken vanwege een lelijke breuk in de enkel ging de spiermassa van kuit en bovenbeen zienderogen achteruit. Een spier die niet wordt gebruikt neemt heel snel af qua kracht en omvang. Is weer helemaal goed gekomen, maar dat duurt zomaar een jaar.
Maar wat denk ik ook een rol speelt: lopen en je evenwicht bewaren gebeurt ook voor een belangrijk deel op basis van reflexen, automatische correcties. Ook die nemen snel af als ze niet dagelijks worden gebruikt.
Probeer oefeningen te bedenken waarbij je je heup en/of bekken niet belast, maar wel de spieren en gewrichten in je been gebruikt.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing