Wat gebeurd er met je spieren als je weinig beweegt?
Sinds begin dit jaar loop ik erg slecht (door op dit moment nog onverklaarbare rede, maar wellicht zit het in de bekken en heupen niet goed). Hierdoor beweeg ik dus ook zeer minimaal.
Binnen loop ik nog wel, maar buiten kan ik niet meer veel zonder rolstoel. Wel loop ik iedere dag 30 minuutjes, daarna ben ik op.
Ik merk dat het achteruit gaat qua lopen.
Is dit een gevolg van spierafbraak oid door het weinig bewegen?
Zoja, kan dit nog hersteld worden?
En dankjewel Crea
Dan valt het best mee.
En ik weet natuurlijk niet of dit bij jou het geval is, maar soms kunnen ze je ook helpen via bepaalde oefeningen specifieke spieren te versterken, waardoor je die stukken van je lichaam weer wat meer mag gaan belasten. Wat je verder zelf al kan doen is zoeken of er oefeningen zijn voor je benen die wel mogelijk zijn voor jou, bijvoorbeeld oefeningen die je zittend kan doen. Ik doe zelf vaak pop pilates oefeningen voor mijn benen, en daar zitten wel wat dingen bij die je wat aan zou kunnen passen zodat je ze zittend kan doen. Dat maakt ze natuurlijk wat minder zwaar, maar als je ze dan wat langer volhoudt, denk ik dat je daar je benen toch wel wat mee kan trainen.
En verder natuurlijk zorgen dat je wel de spieren van de rest van je lichaam op peil houdt, die kan je natuurlijk met bijvoorbeeld gewichtheffen, sit ups ed. onderhouden; er zijn voldoende oefeningen voor armen, borst, buik en rug die je zittend of liggend kan doen. Verder schijnt het dat als je je spieren traint, je lichaam bepaalde stoffen aanmaakt die spiergroei stimuleren in je hele lichaam, en dat je door een deel van je lichaam te trainen je de spieren in de rest van je lichaam ook een heel klein beetje sterker maakt. Als dat waar is, is dat een extra reden om regelmatig de rest van je lichaam te trainen, omdat het dan ook ietsje kan helpen om de afbraak van je beenspieren tegen te gaan. Maar ik zou vooral ook een fysiotherapeut bezoeken, je lichaam en je mobiliteit zijn die moeite echt waard.
Of de achteruitgang in jouw geval (deels) komt door weinig beweging, weten wij natuurlijk niet, en mogelijk weet de fysiotherapeut dat ook niet, omdat het ook door allerlei aandoeningen en ziektes kan komen. Maar het is natuurlijk altijd de moeite waard om te zorgen dat je meer beweegt, mócht weinig bewegen dan de (mede)oorzaak of (mede-)instandhoudende factor zijn, dan zorg je in ieder geval dat dat in de toekomst minder het geval is. En als het niet helpt, dan weet je in ieder geval dat het daar niet aan ligt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.