Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

HOE werkt zeep tegen kramp in je kuit?

mijn moeder had vroeger bijna elke nacht kramp in haar kuit. zij kreeg van iemand de tip om met een zeepje bij haar voeten te slapen. daarna heeft zij nooit meer kramp gehad. (!!)
zelf heb ik in de zomer altijd kramp in mijn kuit, 's nachts. omdat ik in de zomer met de fiets ga werken (1 uur heen, 1 uur terug)
zodra ik 2 nachten uit bed gesprongen ben van de pijn, leg ik ook een zeepje in mijn bed. en daarna geen last van kramp meer.
een collega klaagde over regelmatig kramp in haar kuit. ik gaf haar deze raad (zeepje) en zij vertelde een aantal dagen later dat het inderdaad geholpen had.

blijkbaar werkt het dus ECHT.
maar HOE werkt dat dan? waarom kan een zeepje in je bed, kramp in je kuit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Een stuk zeep onder het matras leggen (dat is de oorspronkelijke vorm van dit verhaal) werkt door het placebo-effect. Je bent ervan overtuigd dat het werkt, en daardoor zal het lichaam er onbewust zelf voor zorgen dat het inderdaad werkt.

Dit blijkt (voor hen die het willen testen) als je bijvoorbeeld iemand anders het stuk zeep laat vervangen door iets anders - mits je natuurlijk zelf niet weet of er een stuk zeep of (bijvoorbeeld) een oud mobieltje onder je matras ligt. Zolang je ervan overtuigd bent dat het stuk zeep er ligt EN dat dat helpt, zal de kramp ook wegblijven als er geen zeep maar een mobieltje onder het matras ligt. Of een aardappel.

De werkelijke oorzaak van kuitkrampen is meestal een tekort aan magnesium. Het eten van magnesiumrijke voeding helpt dan.

Toegevoegd na 58 seconden:

Als je wilt kan ik een aantal voorbeelden geven van de ongelooflijke kracht van het placebo-effect - en trouwens ook van het nocebo-effect (dat is het omgekeerde).

Cryofiel
11 jaar geleden
Het is een huismiddeltje.

Lang geleden is er een programma op tv geweest (Rondom Tien) dat huismiddeltjes als thema had. Daarin kwamen onder meer allerlei middelen aan bod tegen kramp in de benen of spiertrekkingen (vijl, zeep, kurken en roestige spijkers). Na die uitzending is een boekje verschenen en daarin gaf een professor toelichting op de 'werking'. Bij dit thema schreef hij:

"Kon de heer Glerum voor de vijl geen verklaring vinden, voor de voorwerpen tussen de lakens gaan zijn gedachten uit naar een mogelijkheid, waarvan hij niet kan zeggen dat het de echte verklaring is.

"Krampen ontstaan vaak doordat je te weinig beweging in de benen hebt, doordat de benen als het ware wat verstijfd zijn. Wij draaien ons in een normale slaap zo'n twintig, dertig, soms veertig keer per nacht om. Dat realiseren we ons niet, maar dat is wel zo. Als je bij die bewegingen 's nachts de benen weinig meebeweegt, dan zou dat krampverschijnselen kunnen veroorzaken.

Als je in je slaap nou af en toe gestoord wordt door iets wat tegen je been aan ligt, iets tussen je lakens, dan ga je de benen misschien wat meer verleggen en dan heb je waarschijnlijk wat minder kans op kramp."

Professor Glerum is (of was) farmacoloog aan de Rijksuniversiteit in Utrecht.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing