Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een bult op mijn neus nadat ik tegen de zwembadrand ben geklapt. Gaat deze weg?

Best hard, maar kwam nauwelijks bloed uit en ben ook niet duizelig ofzo. Doet wel pijn als ik erop druk. Bult zit ter hoogte van de neusheuvel.
mvg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er zijn twee dingen, die er aan de hand kunnen zijn.
Ten eerste zou het kunnen dat je neus gebroken is. In dat geval zou je moeten kunnen zien dat hij scheef staat. Iemand (het liefst een arts) moet hem dan rechtzetten. Als je dan te lang wacht groeit je neusbotje dus scheef weer aan elkaar. De bult blijft er dan altijd zitten. De enige manier om er dan nog vanaf te komen is door hem operatief recht te laten zetten.

Ten tweede zou het ook om een bloeduitstorting kunnen gaan. Dit eigenlijk gewoon een blauwe plek, maar doordat er weinig ruimte onder de huid van de neus zit vormt zich dan een bult. Afhankelijk van de hoeveelheid bloed die er onder de huid zit kan zo'n bult week of vrij hard (in medische termen: vast) aanvoelen.
In dit geval wordt het bloed na verloop van tijd weer opgenomen en verdwijnt de bult weer. Bij een flinke bloeduitstorting kan dit wel weken tot maanden duren. Soms vormt zich in de bloeduitstorting een soort littekenweefsel. Als dat gebeurd kan je daardoor wel weer een soort bultje blijven voelen.

Toch wel verstandig om er even een arts naar te laten kijken. Dan weet je het tenminste zeker en wie weet moet je neus dus wel rechtgezet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing