Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat spier en gewrichtspijn vanzelf over?

Hej,

Ik werk als jobstudent in een carwash voor een maand in de zomer en de laatste tijd heb ik zeer veel spier en gewrichtspijn (meer gewrichtspijn) hierdoor.

Het is geen carwash waar je gewoon de auto afspuit en die zo in de machine gaat, nee, we doen alles met de hand en doen maar 10 auto's per dag (omdat elke auto speciale aandacht nodig heeft). We wassen de auto's binnen en vanbuiten. Stofzuigen, afpsuiten, inzepen, afdrogen. Allemaal dingen waar je je armen zeer goed kan gebruiken.

Toen ik het begon te krijgen begon ik Flexium Gel te gebruiken wat voor geen meter helpt.
Mijn probleem ligt voor het grootste geval in mijn rechterschouder. Mijn gewrichten doen daar ontzettend pijn door deze arbeid, mijn onderrug begint ook serieus af te zien van te bukken in die auto's. Spierpijn heb ik wel aan m'n benen maarja, da's nie zo heel erg.

Nu is mijn vraag, heb over 2 dagen voor de volgende 15 dagen vakantie, voor ik weer 2 weken aan carwash begin. Ik wil in mijn volgende "shift" echt voorkomen dat de gewrichtspijn er nog is en wil zeker niet dat deze terugkomt. Lukt het me om in 2 weken rusten van deze pijn af te komen? Moet ik meer eten van iets ofzo?

Grtz

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thuid heb ik Tantum, dat helpt bij dit soort problemen. Je hebt veel reclames met zalven voor spier- en gewrichtspijn, maar vaak kan ook een asperientje of een ibuprofen helpt tegen de pijn. Ook kan je, als je bijv. rechts bent en daardoor een lamme arm krijgt (wat later in spierpijn verandert) omdat je daar veel mee
doet, gewoon eventjes met links werken.
Als je links en rechts steeds afwisselt, kan de ene kant rusten terwijl de andere kant
bezig is. Als het echt niet meer gaat, adviseer ik je om naar de huisarts te gaan. Toegevoegd na 56 seconden:
Thuid=Thuis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pijnstillers zijn in dit geval gevaarlijk omdat dat doorwerken mogelijk maakt wat de kwaal verergerd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat je spieren overbelast zijn,dit gebeurd vaker als je van 'niets' ineens volop aan de gang moet en je vaak dezelfde bewegingen moet maken.

Door overbelasting zou het ook ontstoken kunnen zijn en hiervoor schrijft een huisarts vaak Diclofenac voor,maar je kunt voor de pijn ook Ibuprofen innemen,alleen kun je dit beter aan je apotheek vragen vanwege het gebruik i.c.m. andere medicijnen die je misschien al gebruikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ja rust is eigenlijk het beste,je kunt na een paar weken wel weer beginnen,maar probeer de handelingen die je moet doen af te wisselen zodat je niet vaak dezelfde beweging moet maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik van uit mag gaan, dat je een verder gezonde jongeman bent, waarschijnlijk rechtshandig, dan worden al deze klachten veroorzaakt door spierpijn.
Het schoonmaken van die auto's is fysiek best zwaar werk. Je gebruikt daardoor de spieren in je arm, maar vooral ook in je schoudergordel op een nieuwe manier. Daardoor raakt de spier (met name bij de peesaanhechting) overbelast en dus pijnlijk. Dit gaat, net als de spierpijn na sporten (hetgeen hetzelfde principe is) met wat rust na een paar dagen over.
Als de pijn de hele dag aanwezig is, erger wordt bij bewegen e je je armen niet meer tot boven schouderniveau kan heffen moet je wel even naar de huisarts. Dan zou je een slijmbeursontsteking in je schouder kunnen hebben. Dit gaat ook vanzelf over, maar geneest soms sneller na een injectie met ontstekingsremmers.

De pijn in je rug is waarschijnlijk veroorzaakt door de rare houdingen waarin je jezelf moet wringen om die auto's schoon te maken (zo stel ik me dat tenminste voor). Ook dat zijn pijnlijke spieren in je rug. Bij oudere mensen gaat dit in 90% van de gevallen over binnen 6 weken, maar meestal veel sneller. Bij een jonge man ligt dat percentage veel hoger. Helaas zijn er mensen, die langere tijd last van hun rug krijgen.
Ik zou me daar vooral geen zorgen over maken; de kans dat ook dit met een paar dagen rust weg is, is heel groot.

Tot die tijd is een warme douche en pijnstillers eigenlijk het enige dat je tegen de pijn kan doen; als dat al nodig is.

Probleem lijkt mij wel, dat de klachten weer terugkomen als je weer aan het werk gaat. Zeker als je dit werk langer blijft doen, is het misschien een idee te overleggen met een ergotherapeut. Je baas is verplicht je daarbij te helpen. Dit zou je veel problemen op de langere termijn kunnen besparen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding