Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is er een manier om meer vergoeding te krijgen voor haptonomie? of als proefpersoon? of goedkoper?

haptonomie valt helaas onder alternatief. mijn budget is daarvan op. mij werd aangeraden door een arts om dit te volgen, maar ik kan het niet betalen 85,- consult. ik ben tweemaal geweest en het deed heel veel voor me. ik heb zeker nog veel sessies nodig, maar hoe? ik heb geen geld hiervoor? heeft iemand een idee? graag wel op een eerlijke manier!

Toegevoegd na 40 minuten:
met proefpersoon bedoel ik als iemand ervoor leert en jij als het ware een proefpersoon bent

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zoals je zelf al aangeeft, wordt haptonomie door sommige verzekeraars vergoed vanuit het aanvullende pakket onder het kopje "alternatieve therapieën". Als dat budget voor jou dit jaar op is, kun je daar helaas weinig aan doen. Je zult dan eventueel volgend jaar een hoger aanvullend pakket kunnen afsluiten. Daar heb je alleen voor dit jaar nog niets aan.

Er zijn wel andere manieren, maar ik weet niet of die in jouw situatie van toepassing zijn. Zo is soms bij een multidisciplinair team van revalidatiebehandeling ook een haptonoom betrokken. Vooral binnen de pijnrevalidatie en psychosomatische revalidatie komt dit nog wel eens voor. Revalidatie wordt vergoed vanuit het basispakket, maar uiteraard alleen wanneer die multidisciplinaire revalidatiebehandeling (waarbij meestal in elk geval een fysiotherapeut, ergotherapeut en een psycholoog betrokken zijn) ook daadwerkelijk nodig is. Wanneer je klachten hebt die ook in de eerste lijn prima behandeld kunnen worden, is dat niet het geval.

Een andere mogelijkheid zou misschien zijn om een fysiotherapeut te zoeken die ook haptonoom is. Fysiotherapie op haptonomische basis valt qua vergoeding onder fysiotherapie. Dat is natuurlijk alleen volgens de regels (je geeft - heel terecht - aan dat je het wel 'eerlijk' wilt doen) wanneer de therapeut dan naast haptonomie ook fysiotherapeutische technieken of behandeling gebruikt, en niet enkel een sessie haptonomie declareert als fysiotherapie. Er is dan wat overlap in de behandeling met psychosomatische fysiotherapie. Afhankelijk van je klachten is dat misschien ook nog een optie. Je moet dan wel aanvullend verzekerd zijn voor fysiotherapie, óf een chronische aandoening hebben die recht geeft op fysiotherapie vanuit het basispakket (volgens de zgn. "lijst van Borst").

Andere mogelijkheid: als je een inkomen hebt op of rond bijstandsniveau, zou je een aanvraag kunnen doen bij de bijzondere bijstand. Daar wordt behoorlijk op beknibbeld en vergoeding is dan ook lang niet meer standaard. Maar het is altijd het proberen waard: sommige gemeentes vergoeden dit soort zaken wel degelijk wanneer er een duidelijke noodzaak is.

Tenslotte: dit jaar is het laatste jaar dat bijzondere ziektekosten nog aftrekbaar zijn bij de aangifte inkomstenbelasting. Mocht je toch zelf kosten moeten maken voor je behandeling, bewaar dan de bonnetjes en vergeet niet dit mee te nemen in je aangifte volgend jaar. Op die manier krijg je waarschijnlijk ook nog een deel van je kosten terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De enige manier is om op zoek te gaan naar een zorgverzekeraar die meer vergoed voor dit soort behandelingen.
Haptotherapie wordt vaak vanuit het aanvullend pakket door Zorgverzekeraar vergoed. Maar niet iedere verzekeraar hanteert dezelfde richtlijnen.

In de polisvoorwaarden wordt het vaak ondergebracht onder de noemer ''Alternatieve behandelwijzen'' of ''Alternatieve geneeswijzen''. Soms is er een aparte rubriek 'Haptherapie', en een enkele keer valt het onder de rubriek 'Psychische zorg". Het kan zijn dat de haptonoom of haptotherapeut lid moet zijn van een beroepsorganisatie (bv. de Vereniging Van Haptotherapeuten) en opgeleid zijn bij een landelijk erkende opleiding.

Hieronder een overzicht van Zorgverzekeraars en de vergoedingen die zij hanteren. U kunt doorklikken naar de polisvoorwaarden. Raadpleeg altijd uw polis-voorwaarden, daarin staat vermeld onder welke voorwaarden haptonomie, een haptonoom of een haptotherapeut wordt vergoed!

Overstappen: Elk jaar kunt u tot 31 januari overstappen. Indien u een restitutiepolis afsluit krijgt u in het algemeen meer vergoed dan bij een natura-polis.

http://www.allehaptonomen.nl/Haptonoom-kosten.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing