Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een discusbulging?

Beste mensen,

er is bij mij een NMR (MRI) scan gemaakt van mijn rug en er werd vastgesteld dat ik lichte discusbulging heb niveaus T11-T12 en op T12-L1;

Kan iemand mij uitgebreid uitleggen wat een discusbulging is, hoe je dit best kunt genezen/behandelen en of het iets te maken heeft met een hernia?

Ik heb voornamelijk pijn in mijn rug als ik zit en lig =(

Dank bij voorbaat

Toegevoegd na 18 minuten:
P.S.: ik ben 2 maanden geleden geopereerd aan L5-S1, de uitstraling naar mijn kuit is zo goed als verdwenen maar ik blijf pijn houden aan mijn bovenste wervel(s), voornamelijk bij het zitten en liggen, de dokter bevestigde zelf dat er in mijn bovenste wervels een lichte hernia zou zijn (vermoedelijk die T11-T12 en T12-L1) maar hij zei dat ze daar weinig aan doen en dat dat van zelf (spontaan) moet genezen, maar ik kamp hier in godsnaam al meer dan een jaar mee!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.8K
Amadea
11 jaar geleden
Het kan niet dat er bulging staat, dat moet buiging zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, er staat "discusbulging" op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea het is echt bulging,zie mijn antwoord.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De discus is niets anders dan de tussenwervelschijf. Een discusbulging is meestal het eerste stadium in discusaandoeningen waarbij een onderscheid gemaakt kan worden tussen een alzijdige uitpuiling en een dorsolaterale [aan de zijkant van de rug] uitpuiling. Deze laatste ontwikkelt zich mogelijk verder tot een protrusie of hernia.
Gevonden op http://www.ergodome.be/ergonomie/mechanische-rugklachten.php

Het is dus nog geen hernia, want dan is die uitstulping van de tussenwervelschijf
verder gegaan.
Overigens: Veruit de meeste hernia’s genezen binnen 6 weken vanzelf;

Een hernia en een discusbulging worden veroorzaakt door toegenomen druk op een tussenwervelschijf. Overbelasting, plotselinge bewegingen en een verkeerde houding zijn belangrijke oorzaken van een hernia. Hernia en rugklachten in het algemeen kunnen worden voorkomen door een goede zithouding en een goede matras of bedsysteem aan te schaffen en zo tijdens de slaap een verkeerde houding te beletten.

Hoe je dit nu het beste kunt behandelen bepaalt de dokter.
Hier op GV zijn geen dokters, die n.a.v. jouw verhaal een diagnose
en een behandelplan kunnen maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kamp hier al meer dan een jaar mee :|
Amadea
11 jaar geleden
Is een bulging een uitpuiling?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 2 maanden geleden geopereerd aan L5-S1, de uitstraling naar mijn kuit is zo goed als verdwenen maar ik blijf pijn houden aan mijn bovenste wervel(s), voornamelijk bij het zitten en liggen, de dokter bevestigde zelf dat er in mijn bovenste wervels een lichte hernia zou zijn (vermoedelijk die T11-T12 en T12-L1) maar hij zei dat ze daar weinig aan doen en dat dat van zelf (spontaan) moet genezen, maar ik kamp hier in godsnaam al meer dan een jaar mee! Beste momopoyolo, ik heb al heel die circuit rondgelopen hoor, ik word alleen maar radelozer van :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kamp al jaren met dergelijke klachten en ook drievoudige hernia. Wat mij heeft geholpen(en nog steeds) is Pilates met apparaten. Dus geen mat oefeningen.

Andere antwoorden (1)

Hallo Mambalgin,
Het volgende heb ik voor je kunnen vinden en nadat ik het zelf heb gelezen vroeg ik mij af of je al eens ergo therapie hebt gehad om je houding te leren verbeteren?

De klachten van een discusbulging .

De patiënt ervaart pijn ter hoogte van de gewrichtsbanden, de bezenuwing van de discus en ondervindt een irritatie van de zenuwwortel. Deze discusbulging rugpijn kan plaatselijk blijven, maar kan tevens naar de bilstreek of de onderbenen uitstralen. Sommige patiënten spreken over een slepend linker been en tintelingen in de linkervoet. Patiënten met een discusbulging klagen ook vaak over bewegingsbeperkingen en een koud, loom en zwaar gevoel.

Wat is de oorzaak van discusbulging?
Discusbulging is een aandoening die in vele gevallen voortvloeit uit een herhaaldelijke foutieve belasting van de rug.

Door verkeerde bewegingen ontstaan inscheuringen ter hoogte van de bindweefselringen van de tussenwervelschijf, waardoor de kern de neiging vertoont om zich naar achteren te verplaatsen. Enkel de buitenste vezels van de bindweefselring verhinderen dat de kern zich een weg naar buiten baant.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Sterktegroet van Vlindertje

Toegevoegd na 9 minuten:
Sorry maar Ergotherapie moet zijn Mensendieck en/of Cesartherapie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding