Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat veroorzaakt mijn maag- of dunne darm klachten?

Ik heb net na het eten erge pijn in mijn maag, maar de internist stelde vast dat ik geen brandend maagzuur heb. Ongeveer 1,5 a 2 uur (soms 5 uur later) na het eten heb ik hevige pijn onder mn maag (vermoedelijk dunne darm).
De arts heeft onderzoek.gedaan maar er was niks te zien in de maag of de twaalfvingerige darm.
Ik wissel van internist door verhuizing, dus moet wachten. Maar ben benieuwd wat het wel kan zijn.

Toegevoegd na 3 dagen:
Vandaag was het net na het avondeten, met groenten en mie, de pijn was vreselijk, alsof mijn maag hevige krampen had. Als ik naar voren hang en ga liggen, zakt het weg, en zodra ik opsta is het er weer. Het begon rond 17:45 en heb er nu nog een beetje last van.
Rara wat is het..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Met 2 uur na het eten klinkt het inderdaad niet als een maagprobleem. En een zweer in de twaalfvingerige darm (door lekkend maagzuur) is al onderzocht.

Klachten in de buik kunnen soms moeilijk te plaatsen zijn. Zo kan een ontstoken blinde darm ook pijn geven in het midden van de buik (klassiek zou je de pijn dan R onderin verwachten).

Afgaande op de timing na eten zou ik mijn geld zetten op een chronische galblaasontsteking (cholecystitis). Zodra het voedsel uit de maag in de darm komt, hoort er gal bij te komen om vet op te lossen. Een chronisch (dus niet acuut!) ontstoken galblaas, mogelijk door een klein galsteentje, kunnen deze klachten verklaren.

Je zou het kunnen testen door heel vet te eten en juist heel vetarm. Zijn de klachten duidelijk erger bij vet eten (er is dan meer gal nodig) dan wordt de kans erg groot dat het inderdaad om de galblaas gaat. Maar het is wel erg natte vinger werk dus overleg met de internist blijft erg belangrijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing