Wat is de oorzaak van mijn bloedsuiker schommelingen?
Vanmiddag intensief gelopen met de kinderwagen in de duinen, dat ben ik gewend. Voor mijn werk ben ik soms 4 uur per dag aan het lopen.
Ik heb een geschiedenis van bloedsuiker schommelingen, al vanaf toen ik een jaar of 10 was, maar de laatste jaren toch steeds heftiger. Vaak voel ik het aankomen door een honger gevoel en een algeheel gevoel van niet lekker zijn. Ik ken mijn 'moet-eten' tijden.
Vanmiddag had ik echter helemaal geen honger gevoel, ik werd wel trillerig op mijn benen, maar dacht dat het miss. door de inspanning kwam. Een kwartierlater werd ik echt niet lekker en zag ik best witjes.
Een banaan gegeten en twee boterhammen met pindakaas. Daarna alles prima.
Ik vind het vreemd dat ik geen waarschuwing meer krijg van mijn maag, ja wel het trillen in de benen, maar dag kon ik dus ook even niet goed plaatsen. Ik heb zoiezo een erg vol gevoel, maar moet nu dan ook meer naar de wc, dus miss. Komt dat van mijn darmen.
Ik zat zelf aan hypoglicemie te denken, maar als ik die dieeten bekijk, ik leef juist op wat niet mag! Ik heb ook de ziekte van crohn, en ik reageer erg gevoelig op bruin brood, veel vezels etc. Ga ik juist van aan de diarree.
Ik leef dus op pasta, brood met weinig vezels, appels, kwark, pindakaas, kaas en vleeswaren. Dat houd mijn darmen juit rustig..
Heeft iemand enig idee waar die schommelingen vandaan komen en wat hier aan te doen?
Dan op slechte dagen voel ik dus rond half drie weer een honger gevoel, ik doe wel intensief fysiek werk, dus heb er vaak wel al uren lopen op zitten. Dan eet ik weer twee boterhammen metpindakaas of vleeswaren en een banaan. Op goede dagen of minder actieve dagen hou ik dit wel uit tot kwart over drie. Soms heb ik dsn nergens last van maar eet ik toch om de regelmaat erin te houden om niet sneller weer last te krijgen.
Nou dan beweeg ik weer een par uur en dan ga ik koken en eet ik altijd rond half zes / zes uur. Soms uitschieters naar half zeven. Vaak eetnik tijdens het koken een appel, soms niks.
Savonds verder niks, alleen luxe eten als ik zin heb. Dus een toastje, of chips, of wat drinken. Snachs nergens last van, alleen een paar weken terug soms een soort van leeg gevoel in mijn maag snachs, maar dat konden ook min darmen zijn miss. Dat gevoel heb ik nu al eenpaar weken niet meer. Oja en soms drink ik na de lunch vruchtensap.
Je kunt proberen dit wat aan te passen, vooral eiwitten en gezonde vetten vullen lang, maar ik weet niet hoe je lichaam daar op reageert.
Maar probeer wel je sappen te verminderen, erg veel onnodige suikers, geeft schommelingen in je suikerspiegel
Of gewoon groente en fruit, kan makkelijk in een bakje mee.
Brood moet je even testen, ik wee niet wat bij jou goed valt, zijn veel verschillende soorten.
Vruchtensap zonder toevoegingen is nog steeds veel suiker, en zorgt voor schommelingen, beter gewoon een stuk fruit eten, dan heb je ook de vezels erbij.
Ik herken precies wat jij zegt. ik heb een aantal ontdekkingen gedaan: ik ben gestopt met roken en daar werden de darmen al rustiger van. daarnaast moet ik oppassen met koffie en vet. Als ik daar te veel van binnen krijg heb ik het idee dat mijn lichaam sneller nieuwe brandstof nodig heeft omdat de darmen hier harder van gaan werken. dit zelfde geld ook voor muesli; noten en dat soort dingen. verder heeft mijn internist mij aangeraden van het begin af aan (ik was 21 toen het ontdekt werd; nu bijna 43) alles te eten omdat je darmen zo snel werken dat lang niet alle stoffen worden opgenomen. ook zul je in koudere tijden van het jaar sneller honger hebben dan 's zomers; ook dit heeft met verbranding te maken. wat mij ook opvalt is dat je wel erg veel vruchtensap drinkt: vezels is natuurlijk wel goed maar als je teveel vezels krijgt gaan je darmen harder werken dus eerder honger en vaker toiletbezoek. ik hoop dat je hier al wat mee kunt want ik kan er wel een boek overschrijven inmiddels hahaha.
Fijn om met een ervaringsdeskundige te praten! Gelukkig is het bij mij nog niet zo zwaar dat ik aan de prednison zit. Het is vorig jaar zomer bij mij ontdekt a.h.v. een sigmodioscopie nadat ik al ruim een jaar met klachten liep.
Toen hebben ze zweertjes behandeld etc. Weekend erop heel veel buikpijn en buikkrampen, maar 2 dagen later was ik pijnvrij. Toen een paar maanden heerlijk klachtenvrij door het leven, tot een aantal maanden geleden. Gebruik nu al een tijdje mesalasine sandoz. Maar goed, aan koffie moet ik zoiezo niet beginnen haha, dat is voor mij eigenlijk gewoon een laxeer middel. Als ik sochtends koffie zou drinken, zou ik het met mijn suikerspiegel tot de lunch echt niet volhouden. Als ik koffie drink dan drink ik het savonds, en meestal cappucino.
Soms drink ik smiddags wel is koffie, maar dan wel minimaal met een flinke punt appelgebak. Vaak betaal ik toch de tol, en gaan mijn darmen rommelen en krijg ik echt veel sneller honger. Noten en peulvruchten vallen bij mij heel goed! ik kan zo wat verse walnoten eten, dat vult ook wel! ik eet dan ook veel oindakaas. Ja in de zomer heb ik inderdaad het gevoel dat mijn verbanding ook lager is, dat ik dan veel langer op minder door kan... Ik heb bij de aldi een vruchtensap gevonden van het merk pure fruit. Daar schijnt alleen maar echt fruit in te zitten zonder toevoegingen. (dus geen concentraat dat is nep) Er zit ananas, sinasappel, passievrucht, mangomoes en bananenmoes in. Leek me toch een aardig gezond sappie. Goed voor de weerstand ;-) Verder moet ik eigenlijk geen brood eten met veel vezels, echt donkerbruin volkorenbrood, dat gaat echt niet goed in mijn darmen. Juist hoe 'witter' hoe beter. Nou moet ik zeggen dat ik niet echt wit brood eet, maar brood met weinig vezels enzo.
Pizzadeeg vult ontzettend goed bij mij, maar ook chapati's (indiaans plat brood), italiaanse focassia's en ga zo maar door. Die maak ik vaak zelf, en voor allebei de recepten heb ik niet meer nodig dan bloem en olijfolie en zout in bepaalde verhoudingen. Nou zo brabbel ik ook maar door! ;-) Heb jij ook last van suikerdips dan?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.