Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe schadelijk is het als je +/- 10 uren per dag in een ruimte (90m2) werkt met continu: 16 GSM's, 8 dect telefoons, 2 pc en een aantal tablets aan?

Ik heb het dan niet over de warmte ontwikkeling van de toestellen, maar over de eventuele verstoring/schade aan ons energetisch lichaam, zenuwen, DNA, hersenen, gedragsveranderingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Beide PC's en de tablets/laptops worden middels WIFI gebruikt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat ligt eraan wat je wilt geloven.
Er zijn genoeg onderzoeken om elke mening te ondersteunen.

Wel is het interessant om de onderzoeken zelf te lezen,
onderzoeken die geen schadelijke effecten vinden, vinden vaak niks. Die onderzoeken zijn namelijk opgezet om schadelijke effecten te vinden. Het niet kunnen aantonen van schadelijke effecten is niet hetzelfde als onderzoeken of iets veilig is. Terwijl die conclusie wel eens wordt getrokken.

Daarnaast zijn er genoeg onderzoeken die wel schade aantonen.

Zie bron bij "Onderzoek" en dan "Effecten op weefsel":
----
Conclusie : Straling - ver beneden de limiet die in NL is toegestaan – kan de
chromosomen) beschadigen.
----
Zijn conclusie : “ons zenuwstelsel vangt het blijkbaar op en geeft een signaal af aan onze
hersenen” die daarop reageren.
----
de rest mag je zelf lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deze situatie zorgt voor een aantal problemen.

Eén probleem is de warmteproductie. Dit probleem kun je weliswaar verminderen door de ruimte goed te koelen, maar dan nog krijg je luchtstromen (convectie) die mogelijk stof meevoeren. Dat stof zorgt voor irritatie aan de ademhalingswegen en de ogen. Daar komt bij dat warmteproductie in combinatie met koeling vaak zorgt voor droge lucht; ook dat geeft irritatie aan ademhalingswegen, ogen en neus.

Een bijkomend probleem is de geluidproductie. Veel van de genoemde apparatuur zal ventilatoren hebben, en die zorgen voor een continu geluid. Dat continue geluid is een psychische belasting. Hier komt dan nog eens het geluid bij van de benodigde koeling en ventilatie van deze werkplek.

Een heel ander probleem is van psychologische aard. Als de genoemde apparatuur jouw grote hobby is zul je er geen problemen mee hebben, maar zo te lezen maak je je toch wel zorgen. Psychologisch zorgt dat ervoor dat je je niet senang voelt op zo'n werkplek. Alleen daarvan al kun je behoorlijk ziek worden, zeker als het langer duurt en je zelf geen invloed hebt op de situatie.

Tot slot is van belang of je vanuit deze werkplek naar buiten kunt kijken. Het is inmiddels bewezen dat de mens zich veel beter voelt wanneer hij naar buiten kan kijken. De straat kunnen zien helpt al enorm. Het kunnen zien van bomen en de lucht werkt zelfs nog beter. Ik kan helaas uit je vraag niet opmaken of je vanuit deze werkplek zicht hebt op de buitenwereld, maar het klinkt als een datacenter, en dat doet vrezen dat je niet naar buiten kunt kijken.

Kortom, geen goede werkplek. Tenzij deze apparatuur echt je lust en je leven is, maar daar ga ik niet van uit.

Toegevoegd na 16 minuten:

Ik zie nu dat je NIET naar de warmteproductie vraagt. Ik ben precies daarmee begonnen, omdat dat juist één van de grotere problemen is.

Het "energetisch lichaam" waar je het over hebt, is onbekend. Niemand kan je vertellen wat dat zou zijn. Op zenuwen, DNA en hersenen heeft deze werkruimte geen invloed, tenzij je de psychologische effecten meeneemt die ik al noemde.

Voor de "straling" hoef je niet bang te zijn. De WHO heeft deze straling in dezelfde gevarencategorie geplaatst als bijvoorbeeld koffie: voor zover bekend totaal onschadelijk, maar er zijn nog enkele onzekerheden. Het enige dat de straling doet is jouw lichaam een tikje verwarmen. Als je daar bang voor bent, mag je nooit meer in de zon lopen of een warme douche nemen, want daarvan warmt je lichaam veel sterker op.

Cryofiel
12 jaar geleden
Er is wel degelijk sprake van straling belasting, er zijn mensen die dit direct als naar ervaren, somige worden pas na lange tijd ziek. Zoek eens op biofotonen en alles wat er mee te maken heeft, daar vind je veel achtergrond info. Het directe verband is lastig te bewijzen, echter in Duitsland bv bouwt met al jaren standaart huizen, die optimaal zijn ingericht, om zo min mogelijk straling toe te laten/laten ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing