Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen met een ontstoken blaar ?

Het is maar heel klein maar er kwam pus uit en het is knalrood en heel pijnlijk. En ik moet werken straks ( ben postbode) dus moet flink wat lopen. Vroeg me af hoe ik dit kan afdekken, want heb gelezen dat je iets wat ontstoken is altijd moet laten luchten..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In eerste instantie ontstaat een branderige rode huid en een verhoogde gevoeligheid. Daarna volgt de blaar. Blaren zien eruit als blaasjes op de huid. Ze zijn gevuld met helder of gelig vocht of met bloed. Een ontstoken blaar is gevuld met pus en de huid eromheen is rood. Vaak merkt u niets van een blaar, maar het kan ook erg pijnlijk zijn en veel ongemak veroorzaken.

Hoe kom je eraan

Blaren ontstaan door langdurige wrijving of druk op dezelfde plaats. Naden in sokken en te ruime of te nauwe schoenen kunnen blaren op de voeten veroorzaken.

Hoe kom je eraf

Het is beter de blaar met rust te laten. Doorprikken vergroot namelijk de kans op een ontsteking. Wanneer de blaar veel ongemak veroorzaakt, kunt u de blaar doorprikken:
Ontsmet de blaar met ontsmettingsmiddel.
Maak een naald schoon met ontsmettingsmiddel of houd hem in een vlam.
Prik de blaar door met de schone naald.
Druk het vocht uit de blaar met een steriel gaasje.
Ontsmet de blaar met ontsmettingsmiddel.
Plak de blaar af met een huidvervangende pleister of dakpansgewijs met leukoplast. Een blaar die vanzelf kapot is gegaan kunt u beter zoveel mogelijk met rust laten. Houd de wond wel schoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding